– Jeg foreslår at det settes absolutte grenser for eierkonsentrasjon, skriver Sandberg i et svar til Senterpartiets Jenny Klinge.

Aker BioMarine disponerer nå tre av de i alt fire konsesjonene Norge har for å drive det attraktive krillfisket i Sørishavet. Den tredje og siste konsesjonen fikk de etter at de kjøpte båten Juvel etter konkursen i Emerald Fisheries.

Dette selskapet var eid av Herøy-reder Stig Remøy. I tillegg har Aker BioMarine ligget i en rettstvist med Remøys krilldistribusjonsselskap Rimfrost om patenter og salg på det amerikanske markedet. Den siste utviklingen her er at det amerikanske Patenstyret har gitt  Rimfrost medhold.

Jenny Klinge (Sp) Foto: June R. Johansen

Dette er bakgrunnen for at Sps Jenny Klinge i et brev til Sandberg ber om en politisk avklaring om det er slik at det kun er Aker BioMarine som skal kunne høste av krillressursene på vegne av Norge.

«Ser statsråden faren i at ingen andre norske aktører enn Aker Biomarine kan hauste av krillressursene utan godkjenning frå Aker, og kva aktar i så fall statsråden å gjera for at opprinneleg politikk for lisenstildeling blir handheva», var spørsmålet fra Klinge.

I svaret påpeker Sandberg at han vurderer å lyse ut to til fire nye konsesjoner for krillfiske.

– Jeg nylig har sendt ut et høringsnotat om å tildele mellom to og fire nye krillkonsesjoner. Ved tildeling av nye krillkonsesjonene har jeg foreslått at det i tillegg også skal innføres en regel om eierkonsentrasjonsbegrensning. Jeg foreslår at det settes absolutte grenser for eierkonsentrasjon. Jeg har imidlertid bedt om høringsinstansenes kommentar til hvor grensen bør settes, påpeker Sandberg.

Skagen Krillbåten Juvel, her til kai i Skagen i Danmark etter at den ble tatt i arrest som følge av et skattekrav fra Skatt Midt. Foto: Terje Engø

Som også påpeker at Stig Remøy og selskapet Rimfrost har fått utsettelse fra Fiskeridirektoratet på et år for å sette den gjennværende konsesjonen de har ut i drift.

– En konsesjon er tildelt Rimfrost AS med opprinnelig vilkår om å settes i drift innen 2017. Fiskeridirektoratet har nettopp utvidet denne fristen. Rimfrost AS opplyser i en pressemelding at dette gir selskapet god tid til å videreutvikle sin teknologi og bygge et miljøvennlig og effektivt fartøy for krillfangst i CCMALR-området i Antarktis, påpeker Sandberg.