– Jeg vil ha like god kjørekomfort som jeg har i den bilen jeg har i dag. Så vil kona sitte litt høgere og barna ha mer beinplass, forteller familiefar Jørgen Skårbrevik.

– Sikkerhet er sjølsagt også viktig. Og så må den være driftssikker, legger han til.

På tide å bytte

De har nå en Volvo V70, 2009-modell som har bikka 110.000 km. Den skal byttes, ikke fordi familien må, men fordi de tror det er fornuftig.

– Bilen er i ferd med å bli litt gammel. Skal jeg ha noe håp om sitte igjen med restverdi, så må den selges om ikke så altfor lenge, analyserer Skårbrevik. Det er altså ikke misnøye med bilen som gjør at de er på nybiljakt.

– Volvoen er veldig komfortabel. Det er faktisk bare et par av de bilene vi har testet som er bedre å kjøre enn Volvoen.

Drivstoff

Og ikke bare det. Denne bileieren er også tilfreds med at Volvoen er en dieselbil.

– Bilen er sterk, det er jo en fordel. I tillegg er forbruket lavt, kjørecomputeren viser at den bruker 0,58 på mila. Og så er det jo fortsatt slik at dieselen er billigere enn bensinen. Når vi skal skifte bil nummer to blir det trolig en elbil. Men vår neste bil nummer en, som vi blant annet skal dra båthenger med og bruke på langtur i jobb og på ferie, det blir mest trolig en diesel.

Diesel vs. bensin

Torbjørn Aarø, salgssjef hos Møller Bil i Ålesund sier det fortsatt selges mye diesel, men at flere enn tidligere kjøper bensinbil.

Det er fordeler og ulemper ved begge drivstoff-typene.

– Dieselbilen har ofte bedre dreiemoment og noe mindre forbruk enn bensinbilen. På den andre siden er det ofte knyttet en del utfordringer til dieselbilenes partikkelfilter, spesielt om du har mye start og stopp i bilkjøringen din. Derfor bruker jeg å si: Mye langkjøring og tung last, kjøp dieselbil. Mye by- og småkjøring, kjøp bensinbil.

– Bensinbilen er sett på som mer miljøvennlig politisk, mens avgiftene trolig vil øke for dieselbilene, sier Åsebø.

Men akkurat det er ikke biljeger Skårbrevik så redd for.

– Eventuelle nye dieselavgifter får bare komme. Det er ikke det som velter familieøkonomien, sier han.

Elbil

Skårbrevik er altså ikke blant dem som tar steget til elbil i denne runden, selv om flere bilselgere holder en knapp på den. Bjørn Vågnes, salgssjef ved Vestlandske Auto i Breivika i Ålesund, er blant dem.

– Prisene er lave og rekkevidden blir stadig bedre. Det bygges stadig flere hurtigladere. Det er i det hele tatt vanskelig å finne store ulemper med nye elbiler i dag. Det må i så fall være om du kjører ekstremt mye, sier Vågnes.

– Men det er også slik at han eller hun som sitter bak rattet også bestemmer hvor langt man kan kjøre elbilen. For kjørestilen din påvirker strøm-forbruket, presiserer Aarø.

Hybrid

Ved Toyota er hybrid i vinden, den ladefrie varianten.

– Kjører du lite, og bare skal kjøre et i fast mønster fra A til B daglig og har lade- muligheter på begge steder, kan du kjøre elektrisk. Det gir lave drivstoffutgifter og er hyggelig for miljøet, sier Åsebø.

Verdifallet på elbiler har normalt vært høyere enn for bensinbiler. De har også en klar ulempe i daglig bruk.

– Ulempen med ladbar hybrid er at de har et ganske stort batteri med en begrenset rekkevidde. Hvis kjøremønsteret gjør at du i praksis ofte må bruke bensinmotoren, øker forbruket en god del fordi du gjerne må ha en større motor og derfor får større vekt. Så det vi selger mest av nå er ladefri hybrid. Der slipper du å lade. Du fyller bare på tanken og klarer å holde forbruket nede fordi vekta på bilen er lavere. På våre kanten er kanskje dette den aller beste løsningen, tror Åsebø.

Tilbyr ikke ladbar hybrid

Mange bilmerker tilbyr hybrid-varianter, men Bjørn Vågnes ved Vestlandske Auto er ikke så positivt til den ladbare hybriden. I alle fall ikke i dag.

Familie Skårbrevik fortsetter sin jakt på nybilen, ett år etter at leitinga starta.

Han far sjøl skulle gjerne kjøpt bil i går, han. Men det som også må vurderes nøye er prisen.

– Hos oss er det konemor som er familiens finansminister, så da skjønner du kanskje tegninga, ler Jørgen Skårbrevik.