– Per i dag ligger vi an til noe over en million passasjerer i 2017, noe som er en oppgang på 0,2 prosent i forhold til 2016, forteller Hånde.

I juni hadde flyplassen en oppgang på 3,2 prosent målt mot 2016, mens det var en nedgang på 1,6 prosent i juli og 0,2 prosent i august.

– Oppgangen i juni skyldes nok en utvidet feriesesong, mens nedgangen i juli går på kapasitet, samt bortfallet av avganger til Tyrkia og London, sier Hånde.

– Men vi tror nå at bortfallet av London-ruta lar seg kompensere ut over året, blant annet gjennom økt innenlandstrafikk, større fly til Gdansk og god trafikk på andre utenlandsruter, sier han.

Tyrkia

Tyrkia har lagt nede som chartermål fra Vigra i år. Det jobbes det nå med å gjøre noe med til neste sesong.

– Vi vet det er mange sunnmøringer som ønsker en direkterute til Tyrkia, og vi jobber med saka, men det er intet konkret å melde enda, sier Hånde.

KLM reduserer sine avganger til en per dag fra slutten av oktober, og til vårprogrammet settes opp igjen.

– Det er ei veldig viktig rute for oss å beholde, den gir flyplassen noe ekstra, et direkte ankomstpunkt til en hub i Europa. Skulle den forsvinne, mister flyplassen mye, sier Hånde.

Også Norwegians direkterute til Alicante tar en liten vinterpause, fra 6. januar til 25. februar.

Lite nytt

Ellers er det lite håp om nye ruter fra Vigra med det første.

– Vi konsentrerer oss om å beholde det vi har, det er ingen konkrete nye på gang, sier Hånde.

Skal han håpe på noe nytt, må det være sesongruter i sommermånedene.

– Det har vi vært ute og sagt før, og vi vil gjennomføre undersøkelser på hvor folk eventuelt ville ønsket seg en slik sesongrute. Paris, Barcelona, Nice, eller helt andre plasser, sier Hånde.

En ny destinasjon i Polen kan også være et alternativ.

– Vi sitter på informasjon om hvor polakkene på Sunnmøre kommer fra, og vil presentere det for Wizz Air, sier Hånde.

Ålesund lufthavn nå: Her kan du følge flytrafikken på Ålesund lufthavn, Vigra