I starten av april i år ble mange i Ålesund overrasket da kommunerevisjonen la fram funnene sine om Bingsa Næring.

Selskaper jobbet uten kontrakter, det var ulovlige anskaffelser for millioner av kroner, ulovlig høy overtidsbruk og det kommunerevisjonen kalte mangelfull økonomisk styring og kontroll som preget saka. I etterkant har det kommet fram flere forhold rundt driften av Bingsa Næring.

Virksomhetslederen: - Skandalejournalistikk av Sunnmørsposten

Kontrollutvalget forventer at alt er på skinner: - Har vært mangelfull kontroll

Jobbet privat for Bingsa-sjefen

Etter at det ble klart at OK Entreprenør hadde jobbet for 23,9 mill. (eks. mva.) i Bingsa uten kontrakt eller anbudskonkurranse, avslørte Sunnmørsposten at samme firma planerte tomt og satte opp natursteinsmurer hjemme hos Bingsa-sjef Per Oskar Slinning.

Det fantes ikke tilbud, kontrakt, faktura eller kvittering på arbeidet. Oppgjøret skal ifølge Slinning ha vært to plastbåter som entreprenøren ikke hadde hentet da vi omtalte saka. I april uttalte Bingsa-sjefen at han angret på at det ikke ble skrevet kontrakt.

– Jeg ser problematikken i dag, men gjorde det ikke den gangen, sa han til Sunnmørsposten i april. Slinning ønsker ikke å kommentere saka mens den er under etterforskning.

Rådmann Astrid Eidsvik anmeldte lederen etter mistanke om korrupsjon. Saka er ventet ferdig etterforsket i oktober, og politiet har ikke konkludert om det har foregått noe straffbart.

Ektemann med oppdrag i Bingsa

Kort tid senere ble det klart at virksomhetsleder Sigrun Jahren hadde anvist tre fakturaer til ektemannens enkeltmannsforetak til en verdi av nesten 150.000 kroner. Hun hadde selv fullmakt til å handle på vegne av firmaet som prokura.

Jahren har erkjent at hun ikke burde betalt ut fakturaene, men understreket at hennes underordnede bestilte oppdragene. Kommunen har ikke lagt fram skriftlige avtaler.

Ektemannen vant også i etterkant av dette en anbudskonkurranse til en verdi på over 450.000 kr i Bingsa.

Her kjempet han mot flere tilbydere. Fordi det var kjent at han ville levere inn tilbud, var det innkjøpsavdelingen i kommunen som hadde ansvar for konkurransen.

Likevel ble det, ifølge et referat, avholdt et møte hvor innkjøpsavdelingen fikk hjelp av fagavdelingen til å kartlegge hva man så etter og hva som burde vektlegges. Øverst på møtereferatet står det at Jahren og Slinning deltar. En konkurrent blir omtalt til å ikke holde mål. Selv har Jahren sagt at hun ifølge sin kalender ikke deltok på dette møtet.

– Antakeligvis har vi sluppet fagavdelingen litt for nær innpå. I den grad det ble gjort, er det mitt ansvar, ikke virksomhetslederens, sa Indrevåg til kontrollutvalget i juni.

Status for sakene

Når det gjelder politiets etterforskning, er det ventet at den vil bli avsluttet i oktober. Politiet har tidligere bekreftet at de etterforsker flere personer. Økokrim har bistått.

Saken om virksomhetslederen som anviste fakturaer blir behandlet som en personalsak i Ålesund kommune.

Arbeidstilsynet hadde i vår tilsyn hos Bingsa, og fant brudd på overtidsreglene også i 2017. Kommunen har frist på seg til å svare innen 2. oktober. Personalsjefen vil ikke kommentere rapporten før de har svart.

Når det gjelder revisjonens kritikk av økonomi, har regnskapsavdelingen og revisjonen kommet fram til en felles forståelse for posteringene i regnskapet for 2016, og denne saka er avsluttet.

Ålesund kommune er klaget inn til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) for de ulovlige anskaffelsene.

De ulovlige innkjøpene

Anskaffelsesloven skal sikre effektiv ressursbruk og konkurranse på like vilkår.

Selskapet OK Entreprenør AS har i 2013 – 2016 hatt en betydelig del av sine driftsinntekter fra arbeid i Bingsa, hvor de jobbet uten kontrakter og anbudskonkurranse. Ålesund kommune har forklart til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) at de mener den ulovlige delen av dette er ca. 10 millioner inkl. mva.

Men entreprenøren er ikke den eneste kontraktsløse i Bingsa. Det er gjort ulovlige innkjøp av Miljøkvalitet AS for ca. to millioner, og det er enighet om at kjøp fra Jan Østensen Transport (1,2 mill.), Tenden Miljø (1,3), Nordcon AS (1,4) ser ut til å ha skjedd i strid med regelverket. Rådmann Astrid Eidsvik har også omtalt to såkalte kompliserte innkjøp som kan være i strid med lov om offentlig anskaffelser, uten at hun hadde konkludert 21. juni i år.

Administrasjonen i Ålesund kommune har ikke fått oversendt noen skriftlige kontrakter/avtaler knyttet til innkjøpene. Både kommunen og revisjonen forstår det slik at dette ikke foreligger. Eidsvik og innkjøpssjef Jonny Indrevåg har beklaget i Kontrollutvalget.

Sprakk på overtid

Kommunerevisjonen avslørte at det over flere år har vært utstrakt bruk av overtid i Bingsa.

Den med mest overtid i løpet av ett år hadde 865 timer utbetalt i 2013. Deretter fulgte folk med 860, 738, 624 og 601 timer i enkeltår fra 2013–2016.

Ålesund kommune mener 8–9 ansatte har jobbet mer enn de 300 timene i året med overtid som det var inngått avtale med tillitsvalgt om. I tillegg kommer brudd på arbeids- miljøloven som går på overtid i løpet av fire uker og sju uke-dager. Arbeidstilsynet gransket nylig forholdene mellom januar – mai i 2017. Konklusjonen er brudd på reglene om ukentlig arbeidstid, fri, søn- og helgedager og overtid – selv om de ansatte i hovedtrekk holder seg innenfor gjeldende avtale om utvidet overtid. Kommunen skal svare innen 2. oktober.

Planen for å få ned overtid innebærer nye faste stillinger, bedre systemer for timeregistrering og innkjøp av utstyr. Personalsjef Roar Reiten hadde før helga ikke tid til å svare på status for om tiltakene er gjennomført.