– Det er ikke tvil om at årsaken til at Hurtigruten og Stordalen går inn i Kleven er å hindre et stort tap ved forsinka levering av de to hurtigruteskipene. Når de har gått såpass tungt inn, håper jeg på vegner av Kleven at de tenker langsiktig. Vi får tro Stordalen på hans ord, sier Grytten.

Han er usikker på om den fragmenterte eierkonstellasjonen som nå står bak verftet vil kunne fortsette.

– Konstellasjonen rundt Hurtigruten har nå kontrollen. Hva som skjer videre er vanskelig å spå, men om dette går bra tror jeg vi vil se at de ulike eiergrupperingen begynner kjøpe opp hverandre.

– Hvem tror du vil kjøpe seg opp i framtida?

– Jeg tror Kleven-familien vil forsøke å øke sin eierandel dersom muligheten byr seg, sier Grytten.

Han tror Stordalen kan ha gjort en god investering med å gå inn i Kleven.

– Verftet har vært dyktige i å ta i bruk ny teknologi, men så har de bommet på en del kalkyler og dermed gått på tap som har satt dem i denne situasjonen, påpeker han.

Etter at investorer rundt Hurtigruten har tatt kontroll i Kleven, begynner det nå å bli lite lokalt eierskap igjen i den maritime klyngen på Sunnmøre.

Grytten er ikke så bekymret for at kontrollen med Kleven er flyttet til Aker Brygge.

– Et verft kan du ikke flytte på. Derfor er jeg ikke like bekymret for at Kleven har fått nye eiere, som jeg har vært overfor salget av offshorerederi, sier Grytten.