Han mener Statens vegvesen bør benytte muligheten til nødvendig utbedring nå, mens tunnelene rehabiliteres.

– Det er bare uker siden det var to fulle biler med unger i, som krasjet front i front. Dette krysset må ordnes før det er noen som ikke overlever, sier Harry Valderhaug, ordfører i Giske kommune.

– Krysset må fikses fortest mulig. Dette krysset er langt farligere enn krysset på Kverve, som skal fikses med riksvegmidler og 50-sone, mener ordføreren, og viser til en trist ulykkesstatistikk.

To idrettslag i trafikkulukke: – Eit under at det ikkje gjekk verre

For et drøyt år siden ba Valderhaug, sammen med lensmann Hans Erik Pettersen, om at Statens vegvesen så nærmere på den urovekkende utviklingen i antall registrerte trafikkulykker med personskader i Ytterlandkrysset.

– I ettertid er det også purret på utbedring av krysset i forbindelse med tunnelrehabiliteringen, påpeker ordføreren.

Noen grep

Statens vegvesen har nå sendt forslag til trafikksikkerhetstiltak i Ytterlandkrysset ut til høring.

– I påvente av ombygging av Ytterlandkrysset ser Statens vegvesen i mellomtiden nødvendigheten av å få senket ulykkesrisikoen i kryssområdet. Vi ønsker fortsatt å ha dialog med politiet og Giske kommune i denne saken, skriver Statens vegvesen.

Forslag

Vegvesenet imøteser kommentarer til følgende trafikksikkerhetstiltak:

ULYKKESKRYSS Etablering av 70-sone på rv.658 på Valderøya

1. 70-sone gjennom krysset og forlenging av dobbel sperrelinje ca. 200 meter videre nordover mot Vigra.

2. Siktrydding i kryssområdet.

3. Skifte ut nåværende lysarmatur i krysset med LED.

4. Utbedre sideterreng i innerkurva og justere skiltoppsett deretter.

5. Fjerne høyresvingfeltet.

6. Gjennomføre en mindre oppretting/utvidelse av vegbredden, slik at avstanden mellom nordgående og avkjørende trafikk på rv. 658 blir større.

Men avhengig av penger

So far so good. Men, så sier Statens vegvesen:

– Vi kom med et innspill i forbindelse med tunnelrehabiliteringen, og vi mener Statens vegvesen MÅ gjøre fysiske grep, og skyte vekk fjell så det blir bedre sikt, og bygge ut vegen. Dette har vi stressa opp nå, for når det står biler i søkk og kav i kolonnetida under tunnelrehabiliteringa, er her enda mer uoversiktlig, sier Valderhaug. Han påpeker for øvrig at skilt med 70-sone allerede er kommet opp.