– Sammen med Ålesund kommune starter vi nå arbeidet med å lage en kommunedelplan for E39 mellom Vegsund og Breivika, og forslaget til planprogram inneholder to alternativer til trasé, forteller Jøran Mentzoni Eilertsen som er planprosjektleder i Statens vegvesen Region midt.

Ferjefritt

Strekningen Vegsund-Breivika er en bit av det store prosjektet ferjefritt E39, og i Nasjonal Transportplan er 2,8 milliarder kroner øremerket til strekninga fra Vegsundbrua og til rundkjøringa i Breivika. Men før man kan begynne å bygge veg, er det et en omfattende planprosess som må gjennomføres.

– Vi har vurdert flere alternativer, men i dette forslaget til planprogram sitter vi igjen med to alternativer til trasé, sier Jøran Mentzoni Eilertsen.

I begge alternativene er det lagt opp til firefelts veg på strekninga.

– Fra Vegsund til Blindheim er begge alternativene like, forklarer Eilertsen. Fra Blindheim er det et alternativ som følger dagens trasé der både Blindheimstunnelen og Moatunnelen får et nytt løp. I det andre alternativet legges hele strekningen i tunnel.

Kollektiv og sykkel

Framkommelighet for biltrafikken er sjølsagt en målsetting.

– Men trafikksikkerhet, kollektivtrafikk og gang- og sykkelveger er også hovedmål i planarbeidet. Uansett hvilket alternativ som blir valgt, skal det bli gode løsninger både for syklister og kollektivtrafikk, slår Eilertsen fast.

Planprogrammet legger blant annet opp til sammenhengende tovegs sykkelveg med fortau som er atskilt fra kjørebanen langs hele strekningen.

Eilertsen og kommunikasjonsrådgiver Linn Silseth i Statens vegvesen, oppfordrer folk til å sette seg inn i planene og eventuelt komme med innspill.

– Vi arrangerer åpent møte om planen på biblioteket på Moa den 31. oktober. Dette prosjektet er «E39 møter Ålesund», og utfordringene er mange. Men nå er vi i gang.

planlegger: Jøran Mentzoni Eilertsen og Linn Silseth med forslaget til planprogram for strekninga Vegsund_Breivika. Foto: Hilde Hovik