(Romsdals Budstikke): I sitt forslag til handlingsprogram for 2018 til 2023 legger Statens vegvesen opp til å drysse milliarder av vegkroner over Molde og Romsdal. Regionsvegsjef Berit Brendskag Lied mener Molde og Romsdal på mange måter kommer seirende ut.

– Blant annet ligger det inne over 900 millioner til bypakken i Molde, sier Lied til Romsdals Budstikke.

Mest til Molde

I planen legges det opp til en oppstart på strekninga Årø-Bolsønes i Molde i 2023. Her skal staten bidra med 920 millioner kroner, mens bompengeandelen utgjør over 1,2 milliarder.

– Sammenliknet med de andre byene i Møre og Romsdal er det her den største statlige summen kommer, sier Lied.

Oppstarten i 2023 er et år tidligere enn man før har forutsatt i Nasjonal Transportplan.

– Om alt klaffer så er 2023 det tidligste vi kan få til en oppstart. Men det skal en del politisk arbeid til først, det skal komme en bompengeproposisjon og alle planer er heller ikke klare foreløpig. Men vi legger opp til en start i 2023.

Ny veg til sjukehuset står klart

En ny trasé på E39 mellom Lønset og Hjelset vil få oppstart i 2019. Statens andel er her 610 millioner kroner, og totalt vil prosjektet koste 1,38 milliarder kroner. Prosjektet omfatter bygging av om lag ni km tofelts veg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt øst for Molde. Den skal stå klar i 2022.

– Da vil den være klar til et eventuelt fellessjukehus står klart. Det blir en type motorveg som delvis har doble felt som gir en veldig effektiv avvikling av trafikken, sier Lied.

Rassikring i Romsdalen

Lied trekker også fram rassikringsarbeidet lang E136 i Romsdalen, som en veldig positiv sak for hele regionen.

– Her er det veldig mye positivt som skjer. Innenfor dette handlingsprogrammet får vi gjennomført en rekke gode tiltak langs en strekning som er veldig viktig for hele regionen.

Leter etter innsparinger på Møreaksen

I handlingsprogrammet ligger Møreaksen som ventet inne med oppstart i 2024, altså i den andre seksårsperioden av Nasjonal Transportplan. Men Vegvesenet jobber kontinuerlig med å finne innsparinger som kan bety tidligere oppstart.

– Det er gitt en åpning i nasjonal transportplan om at det kan vurderes å få flytta fram oppstart til den første seksårsperioden. Vi har en gruppe som sitter og jobber med dette kontinuerlig og ser på alle element for å få en rimeligere løsning, sier Lied.

Til høring

Handlingsprogrammet for Statens vegvesen er en gjennomføringsplan for de første seks åra av Nasjonal Transportplan for perioden 2018–2029. Det er Vegvesenets forslag til hvordan prosjektene kan gjennomføres. Men gjennomføringen er avhengig av at regjeringa følger opp med midler i de årlige statsbudsjettene. Nå sendes planen ut på høring til kommuner og fylkeskommuner.

Denne saken ble først publisert av Romsdals Budstikke