– Fylkestinget er like lite edruelige som opposisjonen i bystyret til Ålesund. De forsøker dytte alle prosjekt inn i bypakkene, kontrer Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal.

Alle de tre byene i fylket ønsker å få vedtatt bomringer rundt byene. Da må en plukke ut hvilke prosjekt som bompengene skal betale for. De kalles i sum bypakker.

Ålesund og Molde er kommet lengst, mens også Kristiansund vil ha en bomring rundt byen.

– Bypakkene er elefanter. De blir bare større og større og fører til at prosjekt som fylkestinget kunne gått inn og bevilget penger til ikke får penger fordi de ligger i inne en av disse bypakkene, sier Sve.

Elefanten

Han vil splitte det opp i enkeltprosjekt i stedet for store pakkeløsninger.

Han mener det vil kunne gi nødvendig satsing på samferdselsprosjekt i de tre byene i fylket.

– I disse bypakkene ligger det statlige vegprosjekt, det ligger fylkeskommunale veger og det ligger kommuneveger. Det gjør at disse bypakkene blir så store at de blir helt uhåndterlige, mener Sve.

HÅPLØST Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal mener byene ikke får sin rettmessige andel av samferdselspengene.

Eva Vinje Aurdal mener problemet er en samferdselsminister fra Frp som har barbert det opprinnelige forslaget for bypakke for Ålesund.

– Vi har erkjent at vi ikke får igjennom vår bypakke i Stortinget uten at vi reduserer den i betydelig grad. Det har vi tatt konsekvensene av. Det gjør at vi krever penger fra fylket til utbedring av vegen på Hessa da den ikke lenger er en del av bypakken, sier Aurdal.

Svarteper

Dette er svarteperspillet som nå pågår mellom fylkestinget og kommunene.

Leder av samferdselsutvalget, Kristin Sørheim, reagerer på hvordan Molde-ordfører Torgeir Dahl posisjonerer seg for å hente ut penger til prosjekt i Molde.

– De vil ha en bypakke, men samtidig tar de ut behovet for et nytt stort kryss ved Årø. Det har en pris på nærere 100 millioner kroner. Dette ber de nå fylkestinget betale for. Det har vi ikke penger til, sier Sørheim.

Ålesund-ordfører Eva Vinje Aurdal mener byene ikke får sin rettmessige andel av samferdselspengene. Foto: Staale Wattø