Det viser tall fra konjunkturbarometeret til Sparebank 1. Krisen innen olje og gass-sektoren er i ferd med å tømme de største og viktigste selskapene i regionen for penger.

Banksjef i SpB1 SMN, Jan Rune Hurlen, mener egenkapitalsituasjonen for flere av de store lokomotivene i næringslivet på Sunnmøre er en betydelig utfordring.

– Egenkapitalsituasjonen i den maritime industrien er en stor utfordring. Denne industrien vil i årene som kommer være avhengig av å ha banker og finansinstitusjoner som stiller opp når de skal finne finansiering til sine prosjekter, påpeker Hurlen.

Brutal nedtur

For den brutale nedturen som starta med oljeprisfallet i 2014 har langt på vei tømt kassene til de største selskapene og de viktigste investorene på Sunnmøre.

De nesten 11 milliarder kroner som forsvant i fjor, vil det ta tid å tjene inn igjen.

– Verftene er en uhyre viktig del av den maritime klyngen. Vi ser nå hvordan de orienterer seg mot helt nye markeder, nye kunder og andre typer skip. Men for at de skal lykkes med å få finansiert nye prosjekt, er de helt avhengige av å øke inntjeningen for på den måten kunne øke egenkapitalen, påpeker Hurlen.

Det er bare noen uker siden krisen på Kleven verft fant sin løsning. Mangel på egenkapital i verftsgruppen var det som utløste problemene.

– Verftene er en veldig drivkraft i den maritime klyngen, og vi er helt avhengig av at de klarer omstillingen og makter utvikle seg videre, påpeker Hurlen.

Tapssluk

Ikke overraskende er det offshorerederiene som utgjør det andre store tapssluket for sunnmørsk kapital.

Rundt 6,5 milliarder kroner gikk tapt i 2016 fordelt mellom Farstad Shipping, Island Offshore, Havila Shipping og Voldstad Shipping.

– Det er fortsatt altfor mye tonnasje i markedet, noe som gjør at det vil ta tid før denne bransjen kommer tilbake, konstaterer Hurlen.

Må hogge opp

Han etterlyser vilje og evne blant aktørene til å få skip ut av markedet på permanent basis for på den måten få opp ratene.

– Det ser ikke ut til å være vilje til å hogge opp båter for på den måten få de ut av markedet. Maersk i Danmark har nå som klausul på båter de selger at de ikke skal brukes innen olje og gass-markedet, påpeker Hurlen.

Men alt er ikke bekmørkt. Selv om tapene er gigantiske i de sektorene som har vært tettest på oljen, går havbruk og fiskeri så det suser.

Viktige rederi

– Fiskeri og oppdrett går veldig bra. Sunnmøre har fortsatt flere solide fiskebåtrederi. Disse vurderer vi som veldig viktige i tiden framover, sier Hurlen.

Som også ser lyspunkt i tallet på nyetablerte selskap. I fjor ble det i fylket etablert 999 nye bedrifter. 569 av disse på Sunnmøre.

– Mange av dem som etablerer nye selskaper er folk som har mistet jobben, men som sitter med høy kompetanse innen sitt felt og etablere egne selskaper innenfor sitt kompetanseområde, påpeker Hurlen.

Sparenbanken1 SMN sitt konjunkturbarometer bygger på analyser av regnskapene til 40.000 store og små selskaper i Møre og Romsdal og Trøndelags-fylkene.

Det store bildet er at det går svært bra særlig i Sør-Trøndelag. Brukbart på Nordmøre og i Romsdal, mens deler av næringslivet på Sunnmøre fortsatt sliter tungt etter nedgangen i oljeprisen.

Størst underskudd

Firma Årsresultat

Farstad Shipping Asa -3.600

Rolls-Royce Marine As -2.036

Havila Shipping Asa -1.202

Vard Group As -1.180

Island Offshore Shipholding Lp -930

Ulstein Group Asa -442

Bourbon Offshore Norway As -425

Volstad Shipping As -267

Kleven Verft As -221

Tyrholm & Farstad As -187

Begrenset til selskaper med omsetning > 5 MNOK og antall ansatte > 5 i 2015

Kilde: Sparebank1 SMN