Det sier rektor Anne Ferstad Aasen ved Kolvikbakken ungdomsskole. Skolene i Ålesund har elevutfordringer knytta til psykisk helse.

Spesielt ungdomsskolene trekker fram dette, men også flere barneskoler, står det i siste tertialrapport for virksomhet for skole og SFO i Ålesund kommune.

Skolene rapporterer om problemer som skolevegring, selvskading, prestasjonsangst og spiseforstyrrelser. Selv om de samarbeider godt med helsesøster, melder de om for lite ressurser.

– Sliter med å gjennomføre

Kolvikbakken er en av ungdomsskolene som har rapportert om en økende tendens til at elever sliter psykisk i så stor grad at de ikke klarer å gjennomføre skolegangen.

– I fjor så vi at mye av arbeidet til sosiallærer og rådgiver dreide seg om samtaler med elever som sliter med å komme seg på skolen, sier Aasen.

– I disse sakene har skolen møte med foreldre og hjelpeinstanser for å lage tilrettelagte opplegg. Hvis elevene ikke klarer disse blir skolen «handlingslamma», sier rektoren, som mener kommunen har fått til mye bra forebyggende arbeid. Men hun savner noen som har mandat til å ta en mer aktiv rolle og følge opp elevene også hjemme.

– Her er skolens mandat begrensa av opplæringslova.

Mangler spesialpedagoger

– Det å gi et godt tilbud til elever som ikke møter på skolen er i utgangspunktet kjempevanskelig, sier rektor Roar Aasen ved Blindheim ungdomsskole.

Også her har antall elever som er fraværende økt. Aasen etterlyser flere ressurser. Spesielt når det kommer til behovet for spesialpedagoger – her går han så langt at han, på spørsmål om virksomheten har oppfylt de krav som stilles til tjenesteproduksjon, valgte å svare nei.

– Her er det jo alltid en avveining om det vi gjør er bra nok, og her mener jeg at vi ikke har fått nok ressurser til å følge opp de elevene med aller størst behov, sier Aasen.

For øvrig er han godt fornøyd med det nye forebyggende prosjektet til kommunen, og at kommunen nå i november har dobla helsesøstertilbudet på Blindheim ungdomsskole.

– Det er en veldig framgang.