Denne uken kom det opp et solid gjerde rundt store deler av oppstillingsplassen for busser ved Moa trafikkterminal.

Nylig pensjonert bussjåfør og tidligere verneombud i Nettbuss Ålesund, Ståle Nakken, var den som tok initiativet til tryggere ferdsel på området.

– Livsfarlige situasjoner daglig

Helt siden terminalen åpnet for 12 år siden, har det vært trafikkfarlig der. Dette fordi folk fritt har kunnet bevege seg på og rundt oppstillingsplassen, og inn i blindsona til busser på veg inn eller ut fra terminalen.

Særlig ille har forholdene vært på morgen og ettermiddag, da mange skoleelever ferdes på området.

– Her har det daglig vært livsfarlige situasjoner og nesten-ulykker. Dette er noe bussjåførene har snakket om i 10–12 år, og som ble påpekt allerede da terminalen åpnet, sier Ståle Nakken.

Høsten 2011 omkom en eldre kvinne etter å ha blitt påkjørt av en buss ved terminalen. Det har også vært flere mindre alvorlige sammenstøt mellom busser og passasjerer der.

Tre millioner brukere

Moa trafikkterminal er det største trafikale knutepunktet mellom Oslo og Bergen.

Årlig reiser om lag halvannen million mennesker til og fra med buss derfra. Medregnet besøkende til selve kjøpesenteret, ferdes totalt tre millioner mennesker i området årlig.

– Her er en ekstrem miks av trafikkgrupper: Fotgjengere, biler og tunge busser – alt samlet på én plass. Et nytt gjerde som bedre kan lede passasjerene til bussen og forhindre at så mange springer ut mellom bussene er én ting, og det er bra. Men i tillegg bør den gjennomgående bilvegen over terminalområdet også flyttes, noe som vil ta lengre tid, sier Nakken.

– På sikt mener jeg at kun en helt en ny terminalløsning vil kunne gi den nødvendige tryggheten, sier Nakken.

Møtt med velvilje

Som verneombud for sjåførene skrev han i mars en epost til Statens vegvesen om situasjonen, med kopi til fylkeskommunen og Nettbuss.

Derfra rullet snøballen raskt. Allerede i juni vedtok samferdselsutvalget på fylket å bevilge 500.000 kroner til formålet.

– Både hos fylkeskommunen og vegvesenet ble jeg møtt med full støtte og forståelse fra første dag. Det virker som at alle parter bare ventet på at noen skulle gjøre noe. Alle har vært velvillige og nå er gjerdet på plass, sier Nakken.

Nettbuss, Ålesund kommune og Ålesund Taxi har også vært involvert i prosessen, der mange parter har ulikt ansvar.

Kjøpesenteret Amfi Moa og Olav Thon-selskapet som eier området der trafikkterminalen ligger, ønsker også gjerdet velkomment.

Økende Moa-trafikk

– Vi er selvfølgelig positive til dette, og har deltatt i møter med fylkeskommunen som er ansvarlig for dette prosjektet. Thon og Amfi har gitt klar- signal, sier senterleder Anne Mari Kleppe og driftssjef Svein Ytterland ved Amfi Moa.

De har over tid sett at trafikksituasjonen ved terminalen ikke har vært god – i takt med økende trafikk og besøk der.

– Området har vært godkjent slik det har vært. Men vi er selvsagt interessert i at forholdene skal være så trygge som mulig for alle som ferdes her, sier de.

Ifølge Kleppe er det initiativet fra Ståle Nakken som utløste samarbeidet om å få gjort noe med situasjonen raskt.

– Om det blir en helt ny terminalløsning på sikt, er imidlertid ikke opp til oss å avgjøre. Vi er kun drifter av terminalområdet, sier Kleppe.

Farlige «snarveger»

Både Nakken, Kleppe og Ytterland oppfordrer publikum til å bevege seg i områder som er tilrettelagt for gående, når de skal til og fra bussen. Og ikke ta sjansen på farlige «snarveger» på plassen mellom bussene.

Spesielt i mørketiden kan det være svært vanskelig for sjåførene å se fotgjengere før det er for sent.

Samarbeid: Ståle Nakken (f.v.), senterleder Anne Mari Kleppe og driftssjef på Amfi Moa, Svein Ytterland, på gangarealet som ligger kloss opp til der bussene kjører inn og ut på bussterminalen på Moa. Foto: Lars Inge Skrede