Ustabile vintre gir mer salting langs vegene

Statens vegvesen har laget en rapport om strøing på norske vinterveger siste fem år.

Fra 2014 til 2016 har det blitt brukt ca. 30-31 tusen tonn salt hver sesong på vegene i region Midt, som omfatter Møre og Romsdal og Trøndelag.

Til sammenligning ble det brukt 18 tusen tonn i 2013-2014, og i vintersesongen før ble det brukt 23 tusen tonn salt på vegene i region Midt.

– Tradisjonelt har vi brukt salt i overgangsperioder mellom høst og vinter, når vi har mye frysing og tining. De siste vintrene har vi hatt mange slike overgangsperioder gjennom hele vinteren, som har bidratt til økning i bruk av salt, sier seksjonsleder Torgeir Bye i Statens vegvesen.

– Varierende vær bidrar

Salt har effekt på is og hindrer at det fryser på. Når det snør, så skal man ikke strø med salt. Vegvesenet mener salt fungerer best mellom 0 og minus 10 grader. Ligger temperaturene rundt 0 og opp mot pluss 2-3, saltes det også etter føre-var-prinsippet. Seksjonsleder Bye tror klimaendringer med mer varierende vær bidrar til mer salting. Samtidig har kravene til vegstandard økt, noe som også spiller inn.

– Det er strenge krav til friksjon i de nye kontraktene. Kravene er de samme i hele landet og er satt av Vegdirektoratet, påpeker eksperten.

Skader bil, men hindrer ulykker

Bye er åpen på at salt ødelegger biler med rustproblematikk.

– Tidligere var det vanligere å understellsbehandle med anti-rust. Som bileier må man ta vare på det man har, sier han.

Men Vegvesenet vurderer trafikksikkerhet opp mot ulempene saltet medfører.

– Forskning viser større gevinster enn ulemper. Antall ulykker går ned når man sørger for bedre friksjon på vegene. Utfordringen er at vi ikke har like stabile vintre som vi hadde for 20 år siden. Med stabil innlandsvinter med hvite veger hele tiden hadde vi ikke trengt å bruke salt. Men denne værtypen har vi ikke langs kysten, mener Bye.

– Sand er ikke uproblematisk

Siden 90-tallet har det vært en stor økning i salting nasjonalt. Det har også vært en økning i sandforbruk, særlig siste tre sesonger, ifølge rapporten.

– Bruk av sand er heller ikke uproblematisk. Det fungerer dårlig på veger med høy trafikk, fordi det blåses av vegen av bilene. Det er også sånn at vi må koste opp sanden vi har strødd på vegen igjen, sier Bye.

– Mer fornøyd

Hvert fjerde år har Vegdirektoratet en brukerundersøkelse som viser hvor fornøyd folk er med brøyting og strøing.

– I fjor oppnådde Møre og Romsdal 4,5 av 6 poeng, noe som er en oppgang på 0,2 fra 2013, ifølge Bye.

– Dette viser at flere er fornøyd med brøyting, strøing og generell vinterdrift i Møre og Romsdal, sier han.

Statens vegvesen har foreløpig ikke statistikk for vinteren 2017/2018.