– Jo, jeg ble litt heit rundt ørene da jeg oppdaga bot nummer to, sier Moldvær.

To x 600 kroner

Historien er som følger: Moldvær parkerte i Keiser Wilhelmsgate og betalte via en parkeringsapp. Trodde han.

– Noe må ha gått galt, for da jeg kom tilbake lå det ei bot på 600 kroner på frontruta.

Moldvær tok med seg bota og møtte opp hos Ålesund parkering for å forklare hva som hadde hendt.

– Men jeg betalte bota der og da, og gikk tilbake til bilen. Da lå det ei ny gult remse på ruta. I løpet av det kvarteret jeg hadde vært og forhandla med Ålesund parkering, hadde de altså vært der en gang til. Da kokte det over, innrømmer Jack Moldvær som mener parkerings- selskapet var vel iherdig i tjenesten denne gangen.

Bare ei bot

– Bot nummer to er kansellert. Det er ikke tillatt å ilegge to bøter for samme forseelse, sier daglig leder Roar Salen i Ålesund Parkering.

Han kjenner ikke saka i detalj, men regner med at det er to ulike trafikkbetjenter som har registrert at det ikke var betalt avgift for Moldværs bil.

– Moldvær tok med seg den første bota opp til oss, og da kunne ikke trafikkbetjent nummer to vite at han allerede hadde fått bot. Det finnes det ikke noe system for, sier Salen.

Salen forteller at det er stadig flere som velger å betale parkeringa via en app eller sms.

– Men det er viktig at folk forsikrer seg om at appen starter. Da er dette en veldig sikker betalingsform, sier parkeringssjefen.

Han har ingen mulighet for å vite hvorfor appen ikke virka i Jack Moldværs tilfelle.

– Men det er nå en gang slik at det er bilistenes ansvar å sørge for at betalinga er i orden. Og for den som fore- trekker å bruke automatene våre, er det selvsagt fortsatt et alternativ til appene, sier Roar Salen.