Status er at to av de store sunnmørsrederiene er borte, en rekke eldre skip er solgt, drøyt 130 båter ligger i opplag og rundt 1700 ansatte i rederiene har måtte gå.

– Vi ser at ting løsner, men det tar lengre tid enn hva vi hadde trodd, sier Olympic Shipping eier, Stig Remøy.

– Vi er ikke ferdige med restruktureringen av denne næringen, sier analysesjef i Norne Securities, Karl Johan Molnes.

Året som har gått har vært dramatisk for offshore supplynæringen på Sunnmøre. Farstad Shipping er historie. Det tradisjonsrike sunnmørsrederiet er nå en del av storrederiet Solstad Farstad. Det samme skjedde med Rem Offshore i Fosnavåg. Også de slukt av det Røkke og Fredriksen-kontrollerte rederiet.

Tre rederier igjen

Olympic Shipping har gjennomgått refinansiering og blitt delt i et rent subsea-rederi og et selskap for PSV’er og ankerhåndterere. Havila Shipping er refinansiert og Sævik-familien har fortsatt kontrollen. De har også kjøpt seg kontroll med det Ålesund-baserte rederiet Volstad Maritime.

Island Offshore la nylig tre nye båter i opplag og permitterte 200 sjøfolk. Rederiet sliter med høy gjeld og har ennå ikke på plass en refinansiering.

På Sunnmøre står en igjen med tre offshore supplyrederi av en viss størrelse. Havila Supply, Island Offshore og Olympic Shipping. Usikkerheten er om de har penger nok til å klare seg gjennom neste år.

– Vi ser at det går litt bedre nå. Det er noe større aktivitet. Men husk at de fleste refinansieringene rederiene har vært igjennom går fram til 2019. Hva som skjer neste år blir derfor helt avgjørende. Rederiene må neste år tjene penger. Klarer de ikke det vil det bli nye runder med å tilføre egenkapital, tror Molnes.

Stig Remøy er av dem som har klart å holde kontrollen med eget rederi. Han er enig med Molnes i at 2018 blir et viktig år.

Ser økt aktivitet

– Helt klart at neste år blir viktig. Vi ser økt aktivitet. Oljeselskapene vedtar både utbygging av felt og større vedlikeholdsprogram. Men det tar tid fra disse vedtakene til det kommer ned til oss. Jeg tror vi må fram mot sommeren 2018, da håper jeg ting begynner å skje, sier Remøy.

Hans eget rederi Olympic Shipping har i løpet av året blitt refinansiert og delt i to selskaper. Et for subsea og et rederi med plattform forsyningsskip og ankerhåndterere.

– Vi har en refinansiering som går fram til 2021. I den planen skal vi begynne å betale noen mindre avdrag på lånene fra 2019, påpeker han.

Remøy sier han føler seg trygg på utviklingen innen subsea, men at han er mer bekymret for selskapet som har supplyskipene og ankerhåndtererne. – Jeg er mer urolig for den delen, sier han.

Nye sammenslåinger

Molnes spår at det neste år kommer nye sammenslåinger av rederi.

– Det er helt klart at det vil komme nye sammenslåinger. Restruktureringen er ikke ferdig, spår han.

Han vil ikke gå inn på hvilke rederi som er mest i faresonen for å forsvinne.