Nå er den tekniske vurderingen fra VW-importør Harald A. Møller-konsernet klar, og den konkluderer med at karosseriet «virker å ha fungert etter hensikten», melder VG.

– Bilen har delt seg mellom to forsterkninger mot sidekollisjon, og det er en kombinasjon av ren avrivning av stål og noen sveisepunkter som er revet av, heter det i rapporten – men teknikerne påpeker at det har vært voldsomme krefter i sving.

Passaten som etter ulykken ble funnet med forparten på vegbanen og bakparten oppe i terrenget, mistet veggrepet på slapseføret. Bilen var i rotasjon sideveis da den traff fronten på den motgående bilen.

Ifølge vitner kjørte bilen med sommerdekk, og rapporten fra VW-importøren påpeker at hastigheten synes å ha vært forholdsvis høg. Importøren mener at det ville vært større fare for store personskader, om karosseriet ikke hadde gitt etter.

Politiet tok beslag i førerkortet etter ulykken, men politiadvokat Arnt-Erik Oust hos politiet i Ålesund opplyser at det så langt ikke er tatt ut tiltale mot mannen som kjørte bilen.

Verken fabrikken i Tyskland, Vegvesenets analysegruppe, eller andre norske etater har bedt om nærmere undersøkelser av vraket.