VW om ulykkesbil som ble delt i to: – Fungerte etter hensikten

Kollisjonen mellom to personbiler på E39 ved Barstadvika i november, var så kraftig at karosseriet på den ene ulykkesbilen ble revet i to.

Delt i to På bildet ses bakparten av bilen liggende oppe i terrenget til høyre foran den røde brannbilen, mens framdelen står midt i bildet. Også den motgående bilen fikk store skader i fronten.  Foto: Joachim Kroken Åsebø/Møre-Nytt

Nyheter

Nå er den tekniske vurderingen fra VW-importør Harald A. Møller-konsernet klar, og den konkluderer med at karosseriet «virker å ha fungert etter hensikten», melder VG.

– Bilen har delt seg mellom to forsterkninger mot sidekollisjon, og det er en kombinasjon av ren avrivning av stål og noen sveisepunkter som er revet av, heter det i rapporten – men teknikerne påpeker at det har vært voldsomme krefter i sving.

Passaten som etter ulykken ble funnet med forparten på vegbanen og bakparten oppe i terrenget, mistet veggrepet på slapseføret. Bilen var i rotasjon sideveis da den traff fronten på den motgående bilen.  

Ifølge vitner kjørte bilen med sommerdekk, og rapporten fra VW-importøren påpeker at hastigheten synes å ha vært forholdsvis høg. Importøren mener at det ville vært større fare for store personskader, om karosseriet ikke hadde gitt etter.


Kollisjon på glatt føre på E39:

Lettare (!) skadd etter at bilen blei delt i to

Den eine bilen i ulukka på E39 i Ørsta blei delt i to - men sjåføren slapp med lettare skader. Politiet åtvarar om glatt føre fleire stader.

Ulykka på E39 i Barstadvika:

Ulykkesetterforsker har ikke sett slike skader på nyere biler

Lederen for ulykkesgruppa til Statens vegvesen forteller at han ikke har sett nyere biler bli delt i to, slik som skjedde på E39 i Ørsta mandag.

Sjåføren av bilen krabbet utrolig nok ut av bilen med bare lettere skader.

Politiet tok beslag i førerkortet etter ulykken, men politiadvokat Arnt-Erik Oust hos politiet i Ålesund opplyser at det så langt ikke er tatt ut tiltale mot mannen som kjørte bilen.

 Verken fabrikken i Tyskland, Vegvesenets analysegruppe, eller andre norske etater har bedt om nærmere undersøkelser av vraket.

 

Bakdelen av vraket lå i terrenget over E39, mens frontpartiet stod igjen på vegbanen.  Foto: Smp.no-tipser/Per Arne Knardal