– 2017 var året da Vigra snudde en dårlig trend. Vi har opplevd en nedgang i antall passasjerer hvert år siden 2014, men i september 2017 snudde det, og pilene pekte oppover igjen, sier Hånde.

Oppgangen tror han fortsetter i 2018.

– Vi kalkulerer med en vekst på rundt to prosent i år, og regner med over 1,1 millioner reisende, sier han.

Les også: Vigra er landets beste flyplass

Syden

Spesielt tror Hånde på en vekst i utenlandstrafikken. Fra slutten av mars flyr Wizz Air daglig til Gdansk, etter å ha flytta alle sine flyginger i fylket til Vigra.

Men det er også litt bekymringer for sommerprogrammet. Slik det ser ut nå går Norwegian ned til en avgang til Alicante i sommerhalvåret, mot to i perioden mars-oktober i fjor.

– Norwegian ligger kun inne med en avgang i uka, på lørdagene, gjennom sommeren, uten at vi har fått noe begrunnelse for det. Med et likt charterprogram som i fjor, tror jeg folk må være tidlig ute med å bestille om de skal komme seg til Syden direkte fra Vigra i sommer, sier Hånde, som håper å få Tyrkia tilbake på programmet neste år.

KLM

KLM sin trafikk har i 2017 vært ganske lik 2016.

– Og det er KLM litt misfornøyde med. De ønsker å gå opp til tre daglige avganger i sommerhalvåret og to i vinterhalvåret, mot to og en i dag, men det er opp til bedriftsmarkedet spesielt å bruke ruta. KLM vil sette inn støt på salgssiden fremover, og håper trafikken vil ta seg opp. Det er viktig for hele Sunnmøre, sier Hånde.

Schipol: Sunnmøres port til verden

Flere

Innlandstrafikken gikk opp med en prosent i 2017. Flere avganger til Bergen og Trondheim var med på å dra opp.

– Vi har nå seks avganger til Bergen og tre til Trondheim, og konkurranse på begge strekninger. Før Widerøe kom inn var det bare tre avganger til Bergen og to til Trondheim, sier Hånde, som også håper på en London-rute med Widerøe.

– Men det ligger fram i tid, sier flyplass-sjefen.