Tar opp kampen med Hurtigruten AS:

Sævik vil bygge og drive fire hurtigruter

Herøy-reder Per Sævik har lagt inn anbud på å drive fire hurtigruter.

Vil bli «hurtigrute»-eier Havila Kystruten AS har lagt inn tilbud på fire skip på Samferdselsdepartementets Kystrute-konkurranse.   Foto: Illsutrasjon: Havila

Hurtigruta
  • Regjeringen delte anbudet for kystruta mellom Bergen og Kirkenes opp i tre pakkerr.
  • Det skulle gi konkurrerende leverandører muligheter til å drive enkeltdeler av ruta mellom Bergen og Kirkenes.
  • To av pakkene har fire ruter, mens den tredje har tre ruter.
  • Hver av rutene er helårlige og gjennomgående seilinger tur-retur Bergen-Kirkenes, og alle havner på ruten skal fortsatt betjenes daglig.
  • Hurtigruta er et 100 år gammelt navn på kystruta.
  • Hurtigruta As driver og eier i dag alle skipene i kystryta.

Per Sævik.  Foto: Nils Harald Ånstad

Nyheter

Per Sævik vil bli «hurtigrute»-eier, melder Havila Holding AS i en pressemelding. Det er selskapet Havila Kystruten AS som har lagt inn anbud på å bygge og drive fire av de elleve båtene som må til for å drive hurtigruta slik som i dag.

Dermed tar Sævik opp kampen mot Hurtigruten AS – som ønsker å fortsette å drive heile ruta aleine.

Pakkene som ligger ute til anbud er en pakke på tre skip, og to pakker på fire skip som skal seile Kystruta Bergen-Kirkenes. I forrige uke gikk fristen for å levere anbud ut. Den nye kontrakta gjelder fra 2020/2021 har en varighet på ti år med mulighet for å forlenge med ett år.

Lave utslipp

Stortingsflertallet har bestemt at lave utslipp fra skipene skal telle positivt i konkurransen, og har også vedtatt en bonusordning for rederi som kommer med miljøtiltak utover de opprinnelige kravene i anbudet.

– Det er positivt for oss at miljøhensyn blir en del av utvelgelsen. Jeg registrerer at dagens hurtigrute-selskap har meldt inn en del båter som er mellom 25 og 30 år gamle. Vi vil nok score høyt på miljøfaktoren, mens Hurtigruten har en finansiell fordel på grunn av eldre, billige skip, sier Sævik.

700 passasjerer

Skipene er designet av Havyard Group ASA. De er 125 meter lange og 20 meter brede, og kan ta omtrent 700 passasjerer.

– Vi har forhandlet med både norske og utenlandske skipsverft om oppdraget. Det har vært en lang og krevende prosess. Jeg føler meg trygg på at vi får veldig gode og miljøvennlige skip hvis departementet tildeler oss kontrakten, sier Per Sævik.

Disse konkurrerer han mot

I høst fortalte samferdselsdepartementet at det var mellom fem og ti rederi som hadde vist interesse for å gi anbud på de tre kystrutepakkene som til sammen utgjør hurtigrutenettet langs kysten. Det er allerede kjent at selskapet Hurtigruten AS har lagt inn anbud på å drive hele ruten alene.

Også Color Line har vist interesse for hurtigruta, og i tillegg har Nordled og Torghatten også blitt nevnt som selskaper som kan være interessert i å legge inn anbud.

– Samferdselsdepartementet har underveis i tilbudsfasen fått mange spørsmål til konkurransegrunnlaget, hvilket vi håper er et uttrykk for reell interesse fra flere aktører. Det kan tyde på at det blir en spennende konkurranse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ifølge pressemeldinga.