Alv Skogstad Aamo er urbanist og arkitekt. Han jobber i ett av to firmaer som har fått i oppgave å foreslå hvordan Moa kan utvikles til å bli mer bymessig.

– Vi ønsker å utforske om Moa har potensial til å få nye kvaliteter, sier Skogstad Aamo.

Moa i dag beskriver han som et «bilbasert mellomlandsområde med introverte storskala bygningsvolum». Han ønsker seg altså et tettere og vakrere Moa med færre biler og flere boliger.

Skal lage plan

Ålesund kommune skal i gang med å lage en områdeplan for Moa.

– Denne gangen ønsket vi å starte arbeidet i en litt annen ende enn vi vanligvis gjør, sier plan- og bygningssjef Ole Andreas Søvik.

Med nytt blikk: Iwan Thomson, Jan Yoshiyuki Tanaka, Rosa Lund, Alv Skogstad Aamo og Lin Skaufel skal jobbe med konseptstudiene for Moa på oppdrag fra plan- og bygningssjef Ole A. Søvik.

I åtte uker framover skal derfor arkitekter og planleggere i to eksterne firma lage en konseptstudie for Moa der de blant annet skal se på uterom, bebyggelse, trafikkløsninger, grøntområder, offentlige plasser og løsninger for gang- og kollektivtrafikk.

Resultatet skal inneholde illustrasjoner av hvordan de ser for seg at et transformert Moaområdet kan framstå.

– Dette er ingen arkitektkonkurranse som noen vinner og får premie for, understreker Søvik.

– Konseptstudiene skal gi oss innspill, inspirasjon og kanskje noen spennende tanker om hvordan Moa skal bli noe annet enn det er i dag. Konseptstudiene skal ikke gi oss fasiten på hvordan Moa kan utvikles, men det blir forhåpentligvis en idébank vi kan benytte oss av, sier han.

Det var flere firma som leverte inn anbud på denne jobben, og Ålesund valgte Tegn_3 og Lala Tøyen.

Her kan du lese flere saker om byutvikling i Ålesund.

Møttes på Moa

Denne uka møtte konseptutrederne flere av aktørene på Moa for å få innspill til arbeidet. Plan- og bygningsavdelingen hadde også invitert vegvesenet og virksomhet for veg, anlegg og park til møtet som starta med ei befaring på Moa.

En stor og viktig aktør på Moa er selvsagt Olav Thon Gruppen der Else Andersen er utviklingssjef.

Olav Thon Gruppen: Utviklingssjef Else Andersen sier at de ønsker å tenke nytt om utviklinga på Moa, men at det må ligge lønnsomhet i bunnen.

Hun forsikret at de er åpne for å tenke utenfor boksen, men at det fortsatt handler om å tjene penger.

– Men vi har fått større ydmykhet når det gjelder indirekte verdiskaping, sa Andersen.

Hun sa også at hun ikke frykter kjøpesenterdøden som rammer blant annet USA hardt.

– Men vi må være føre var, sa Else Andersen og trakk fram Thons satsing på både kino og bibliotek i de nybyggene som er i ferd med å reise seg på Moa.

Vil fjerne parkerte biler på Moa

Ole Andreas Søvik sier at planene for Moa skal være langsiktige.

– Og da kan det faktisk hende at Moa og kjøpesentrene står foran ei større krise enn bysentrum, sier plan- og bygningssjefen.

Alle ser ut til å være enige om at de parkerte bilene må vekk for at Moa skal få de urbane kvalitetene man er ute etter. Som for eksempel skjermede byrom, gode forbindelser gjennom området og grøntarealer.

– Dette krever at det ryddes opp og at parkeringsarealene på bakkeplan reduseres. Et mindre bilorientert og tettere Moa vil gi like store verdier for allmennheten som for grunneiere og drivere, mener Alv Skogstad Aamo.