– Slik situasjonen er blitt vil ikke vi i familien lenger bli assosierte med Solstad, er den klare beskjeden fra Sverre Andreas Farstad.

Tirsdag trakk han seg fra styret i SolstadFarstad-rederiet. Nå åpner Farstad også for at de vil selge sin eierandel i rederiet. Alle bånd til Solstad skal kuttes.

– Et eventuelt salg og tidspunktet for det vil fra vår side blir en ren økonomiske betraktning. Ved at jeg har gått ut av styret er jeg heller ikke lenger i en innsideposisjon og vi står fritt til å selge når vi ønsker det, påpeker Farstad.

Sverre Andreas Farstad har lenge vært kraftig misfornøyd med hvordan utviklingen har blitt for rederiets tilstedeværelse i Ålesund. Han mener det er begått klare løftebrudd.

– Kontoret i Ålesund er i ferd med å bli utradert. Det mener jeg er et klart løftebrudd, sier Farstad.

Les også: Fra 80 til 15 ansatte i Ålesund (for abonnenter)

(saken fortsetter under)

Styreleder i Solstad Farstad, Terje Vareberg, er ikke enig.

– Størrelsen på Ålesund-kontoret var ikke noe enkeltaksjonærer kunne avtale seg imellom, sier Terje Vareberg til DN.

– Jeg kjenner ikke til løfter mellom eierne eller hvilke diskusjoner de har hatt. Men et styre representerer alle eierne. Dette er et børsnotert selskap, og da må en sikre likebehandling av aksjonærene. Et styre kan ikke ta utenforliggende hensyn uten at det foreligger et generalforsamlingsvedtak, sier Vareberg.

Farstad vil ikke på dette tidspunktet kommentere uttalelsene fra Vareberg.

– Jeg registrere hva han sier, er det Farstad nå har å si.

– Ingen stor sak

At Farstad familien ønsker at navnet skal strykes fra rederilogoen, karakteriserer Vareberg som ikke en stor sak.

– Jeg fikk en mail fra ham i går om at han ønsket å tre ut av styret med umiddelbar virkning. Da ba han også om at Farstad-navnet fjernes. Vi får ta stilling til det når vi har neste styremøte. Det er ingen stor sak, sier Vareberg.

Sa fargene skulle beholdes

Da toppsjef i Solstad Farstad, Lars Peder Solstad, sist sommer presenterte den nye ledergruppen slo han fast at båtene skulle beholde sine opprinnelige navn, skorsteinsmerker og farger.

– For det første koster det mye penger å skifte navn og identitet på båtene, og vi vil ikke bruke penger på det. Dessuten er dette alle gode merkenavn, og det er mye stolthet knyttet til å jobbe ombord i ulike båter, sa Solstad den gang.

Nå males altså en av farstadbåtene om til Solstad sin egen farge.

Sunnmørsposten har flere ganger forsøkt å få kommentar fra Lars Peder Solstad, men han har ikke svart på våre henvendelser.

Far Spica ble levert fra Langsten-verftet i Tomrefjord i 2013. Foto: Staale Wattø