- Fylkesutvalget i Møre og Romsdal anbefaler alternativ K2.1B som trasé for ny E39 mellom Digernes og Vik, skriver fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik og samferdselssjef Arild Fuglset i sitt forslag til vedtak knyttet til den nye planlagte E39-traséen.
Diskusjonen har rast den siste tiden etter at Statens vegvesen innstilte om å legge den nye E39 fra Skodje til Tomrefjord gjennom Svartløken og Tomrefjord (alternativ K3).LES OGSÅ: «Er det verkeleg verd å rasere friluftsområda for å spare tre minutt i reisetid?»
- Blir K3 valgt, skal jeg være den første til å legge meg i lenkegjeng, uttalte nylig tidligere Skodje-ordfører Modolf Hareide.
I tillegg til at flere i lokalbefolkningen har gått imot alternativet, gikk et enstemmig formannskap i Ålesund nylig inn for å velge Ørskogfjellet som trase. Formannskapet støttet dermed opp rundt rådmannens forslag.
Ordførerne vil over Ørskogfjellet
Totalt ti ordførere har gitt sin tilbakemelding til Møre og Romsdal fylkeskommune.
- Samlet sett virker det å være full enighet fra elleve kommuner om å anbefale/akseptere trasé over Ørskogfjellet, skriver fylkesrådmannen i sin innstilling.
Alle kommunene har anbefalt et av K2-alternativene - altså veg over Ørskogfjellet.
- For å unngå negative påvirkninger i lokalmiljøet i Tomrefjord, bør det være tunnel på denne strekningen, heter det.
NHO vil ha E39 gjennom Svartløken
Innstillingen fra fylkeskommunen tar blant annet hensyn til kulturvern, nærmiljø og friluftsliv.
- Det er i første rekke investeringskostnadene som ser ut til å være fordelaktige for K3.1A-alternativet (via Svartløken) som Stavens vegvesen anbefaler. For de ikke prissatte konsekvensene og andre påvirkninger, ser K2.1 ut til å være like godt eller bedre, heter det i innstillingen til Møre og Romsdal fylkeskommune.
Fylkesrådmannen påpeker ellers at det finnes flere mangler i utredelsene de har mottatt. Blant annet er ikke kollektivtrafikken omtalt i det hele tatt.