– Å legge en trafikkmaskin og en tunnelåpning i den trangeste og bratteste delen av dalen som går gjennom Mauseidvågen, fremstår som lite overveid, sier Oddmund Måseide og Geir Hanken.

På vegne av Mausa Sameige og øvrige beboere i området, har de sendt høringsuttalelse til Sula kommune og Statens vegvesen til reguleringsforslaget for «Ny veg Måseide-Vedde-Gåseid».

Se illustrasjon: Slik blir vegen fra Mauseidvåg via Vedde og til Gåseid

Trafikalt «nåløye»

For mange beboere i Mauseidvågen har planene skapt stor frykt og bekymring for fremtiden om Borgundfjordtunnelen realiseres.

– Dette vil få store miljømessige konsekvenser for beboere i området. Innen en radius på 300 meter fra det planlagte veganlegget, er det rundt førti boliger som allerede i dag har en betydelig belastning fra dagens eksisterende veg og trafikk.

– Den planlagte vegløsningen vil i fremtiden gi betydelig økt trafikk gjennom den trangeste delen av Måseide, som Elvadalen utgjør, når trafikk fra Søre Sunnmøre (fv 61) og fra Langevåg og Bytunnelen via Veddetunnelen, – alt skal gjennom dette trafikale «nåløyet», forklarer Hanken og Måseide.

Støv og luftforurensning, også ut fra tunnelventileringen, og betydelig økt støy fra nedbremsing og akselerasjon i tilknytning en ny rundkjøring, vil påføre folk som bor der stor miljøbelastning, påpeker de.

Flytte

De ser mørkt på en løsning med fire nesten parallelle vegtraseer nede i den trange dalen, og tre kryssløsninger til fylkesveg 61, på et vegstrekk på om lag en kilometer.

Anleggsarbeidet, spesielt i forbindelse med tunnelinnslaget, vil føre til store inngrep i boområdet.

Flere nybygde boliger, oppført så sent som i 2017, risikerer å måtte rives. Det må også graves og sprenges inntil 200 meter inn mot fjellet, for å komme til sikkert fjell, viser en rapport fra NGI.

Det betyr store terrenginngrep som i anleggsfasen vil dele boligområdet i to.

– Nyetablerte innbyggere risikerer å måtte flytte fra sine helt nybygde hus, og øvrige husstander må leve midt i et svært omfattende anleggsområde, og senere som nærmeste naboer til Sulas mest trafikkerte knutepunkt, påpeker Måseide.

De viser til stor boligutbygging i området. Et område ferdig regulert for 80 boenheter, er nå båndlagt på grunn av tunnelen. Og her ligger ledig areal som kan gi flere gode boligområder som de mener Sula kommune bør verne om.

– Nå blir områder båndlagt. Og for hvor lenge? Alt stopper jo opp, sier Måseide.

Han er også selv berørt som grunneier.

Andre løsninger

De vil at de foreslåtte planene endres. Også med tanke på en framtidig trasé, dersom E39 legges via Sulesund og Hafast. Da må det være mye mer plass til vegløsninger. De foreslår derfor å plassere tunnelinnslaget for Veddetunnelen med tilhørende kryssløsning i skogsområdet sørvest for Grova, i retning Sulesund, som også har vært foreslått tidligere.

(Grova er der turvegen til Rollonhytta starter. red.anm.)

– Da kan Mauseidvåg og Mausabakkane bevares som et område med gode bokvaliteter, påpeker Hanken og Måseide.

Ny rundkjøring til venstre for Bilhuset Sunde der vegen fortsetter rett fram i tunnel mot Vedde, eller en tar av i rundkjøringa (fv 61) mot Sulesund. Dagens veg (Gøtå) fjernes, ny veg lenger vest. Nye hus er ikke inntegnet. Flere spør om Hafast ble glemt, da rundkjøringa krever brems, stopp, sving og stigning mot Mausavatnet mht. tungtransport vinterstid.