I fjor høst ble det gjort en teknisk gjennomgang av tilstanden til Steinvågbroa. Der kom det fram at flere av hengestengene har store korrosjonsskader, og at asfalten over broa er rundt ti centimeter for tjukk, noe som fører til ekstra belastning.

Som følge av dette har det blitt anbefalt strakstiltak om å fjerne all asfalt på broa og å utbedre den eksisterende forsterkninga. I tillegg blir det også anbefalt å innføre ettfelts lysregulering over broa fram til forsterkninga er ferdigstilt.

Utfordrende

– Det er klart at det blir en utfordring for dem som bor der, siden de vil bruke mer tid til og fra jobb, sier Jack Narve Sæther (Ap), nestleder i samferdselsutvalget til Sunnmørsposten.

– Men må man, så må man. En løsning kan være at folk kan ta mer kollektivtransport.

Hans Jørund Remmen (H) er leder i bydelsutvalget for Hessa og Skarbøvik. Han er enig i at det vil by på utfordringer, men påpeker at de som bruker bil gjerne har en god grunn til det.

– Jeg tror nok at de som kan det allerede bruker kollektivtransport, og det er noe vi anbefaler folk til å gjøre så langt det er mulig. De som bruker bil har gjerne en grunn til det. Barnefamilier sender gjerne barna til forskjellige aktiviteter og da må de til andre bydeler som Fagerlia, Hatlane og Ellingsøya. For dem er ikke det et alternativ å bruke buss, forteller han.

Les også: Skal utbedre Steinvågbroa

Ikke tilrettelagt

Steinvågbroa ble bygd i 1952, og er ikke tilrettelagt for myke trafikanter. I dag er det smale fortau på rundt én meter på hver side. Dette skaper problemer for dem som vil sykle til sentrum.

– Det er ikke noe problem for folk som bor på Hessøya å bruke sykkel til byen, siden det ikke er så langt, men mange syns det blir for skummelt å sykle over broa, forteller Remmen. Han legger til at dette er ekstra vanskelig om vinteren, da snø fra brøytebiler dekker nesten hele fortauet.

Ifølge saksdokumentet har Statens vegvesen sett på forskjellige strategier for å forbedre dette, blant annet ved å henge en gang- og sykkelbane på utsida av broa, eller å bygge ei separat gang- og sykkelbro parallelt ved den. Av disse mener Remmen at en separat bro for fotgjengere og syklister er mest realistisk.

– Jeg mener å ha hørt at brokonstruksjonen ikke tåler et gangpåheng, så det alternativet høres tvilsomt ut, sier han, og legger til at en gang- og sykkelbro burde ligge mot øst for skjerming mot vær og vind.

– Det ville vært det beste, men jeg er usikker på hvor gjennomførbart det er.

Bypakken

I saksdokumentet står det også at Bypakken for Ålesund trolig vil bli realisert i nærmeste framtid, og at utbedringer og endringer på og rundt broa vil trolig komme i sammenheng med dette. Remmen mener at det kan være litt farlig å lempe alle trafikkproblemer i Ålesund over i Bypakken.

– Vi vet ikke når den skal bli realisert, skal vi da bare sitte og vente i 10 år?, spør han retorisk.

– Steinvågbroa var ikke engang del av Bypakken sist gang jeg sjekket, så jeg tror det vil være uheldig hvis vi må ty til nødløsninger hele tiden, forteller han, og legger til at det er positivt at det nå blir gjort noe.

– Dette har folk på Hessøya bedt om lenge. Folk har kontakta oss ofte med ønske om forbedringer, så nå får vi håpe det kan realiseres, og at det blir trygt å ferdes der.

Hans Jørund Remmen (H) i bydelsutvalget for Hessa og Skarbøvik, håper at man klarer å unngå lysregulering på Steinvågbroa. Foto: Staale Wattø
Jack Narve Sæther (Ap), nestleder i samferdselsutvalget, mener at det helt klart blir en utfordring for folk om broa blir lysregulert. Foto: Stig Vågnes