Hun tar over etter Anja Solevågseide som daglig leder for nettverksbedrifta Next Digital.

Solevågseide slutter i jobben til påske for å gå over i nye og spennende prosjekt.

Inn kommer altså Norheim med doktorgrad i innovasjonsledelse og strategi.

Next Digital er eid av Avento+Racer, Driw, Tafjord Marked og Viddal automasjon, og har i tillegg en del medlemmer i nettverket.

– Jeg anser meg kanskje ikke som ekspert på det digitale. Men det digitale skiftet er over oss enten vi jobber med IKT konkret eller i områder som helse og utdanning. Jeg har innsikt i det menneskelige aspektet og brenner for å koble de gode miljøene, forteller Norheim som i dag jobber både ved NTNU og ÅKP som brobygger. Hun trives godt i spennet mellom studenter som jobber med god ideer og bedrifter som trenger folk.

Brobygger

Før hun begynte med doktorgraden var hun entreprenørskapsgarter ved NTNU for å bygge kultur for nyskaping. Gjennom engasjementet ved ÅKP har hun fått ideer til å blomstre og gode koblinger til å fungere sammen.

Norheim ønsker å ta vekk mystikken omkring innovasjon, kreativitet og det å jobbe sammen.

– Det er ikke så vanskelig som en tror. Det handler om relasjoner og enkeltmennesker og gode ting som en kan gjøre sammen. En pluss en blir ofte tre, fem og ti i forhold til det en kan gjøre alene, påpeker hun.

For den framtidige arbeidsgiveren er det nok også interessant at hun kjenner godt de andre klyngene i regionen: den maritime, den marine klyngen Legasea, Norwegian Room og iKuben i Molde.

Veldig mange vet det ikke

– Digitalisering er overgripende for dem alle. Veldig mange vet ikke at vi har fantastisk god kompetanse på IT-utviklinga her. De tror de må til Oslo eller til London. Det blir en oppgave å synliggjøre dette. Men også å få de gode hodene hit, og de som allerede er her til å bli.

Enten de utdanner seg ved MIT i USA eller NTNU i Trondheim.

– Vi må gjøre oss interessante for dem slik at de får lyst til å komme til regionen, sier Norheim.

I så måte har hun allerede en del baller i lufta. Norheim sitter i styret for The North West og er styreleder for Ungt Entreprenørskap Møre og Romsdal.

Hun er også mor til to barn på to og fire år og håper hun kan bidra til å gjøre arbeidslivet for avkommet mer spennende når den tid kommer.

Forsket på alle klyngene

I doktogradsarbeidet har hun studert landets klynger og sendte en spørreundersøkelse til alle topplederne i alle klyngene i Norge, i alt 3.000 toppledere.

Hun forsket på toppledelsens rolle og påvirkning for å bygge innovasjonsevne og fant fire viktige faktorer for å lykkes: Tillit, tilhørighet, kunnskapsdeling og ledere som våger.

Fire viktige faktorer

– Tillit gjør at vi tør å ta større risiko, føler oss trygge og blir mer kreativ.

Og som en leder sa om tilhørighet: «Det e heilt avgjørende. Når e går på Coopen på lørdag ettermiddag, treffe e typisk en gjeng foran melkedisken som diskutera propella eller vinsja. Kanskje e naboen maskinsjef på en båt designa av Rolls-Royce og ei mor i barnehagen jobba på SINTEF». Tilhørighet hjelper oss å jobbe for det store bildet, forklarer Norheim og fortsetter:

– Når tillit og tilhørighet er på plass, skjer det magiske ting med måten vi deler kunnskap på.

Ledere som tør

– Det fjerde vi fant er ledere som våger og vil. Ledere som tør å gå foran og vise at innovasjon er viktig. En leder sa: «Vi må tørre å trå ut i det ukjente, og da e det lett å trå feil. Det kosta å bomme, og da e det viktig å lære av alle feila vi gjør.  Ellers e det jo direkte sløsing med penga. Og dét drive ikkje vi me på Sunnmøre.», forteller Norheim.

Hun synes det er fantastisk at hun nå ka gå fra den akademiske delen og ta det over i det praktiske.

–  Jeg ser et naturlig rom for Next Digital i ÅKP og NTNU. Det er der til en viss grad allerede. Samarbeidet vil bare bli sterkere, sier Kine Berild Norheim.