Forskningsrådet har godkjent søknad fra Griff Aviation til prosjektet på 16 millioner kroner om sikrere logistikk fra fartøy med ubemannet logistikkhelikopter. Målet er at droner skal gi sikrere logistikk offshore.

Griff Aviation og deres samarbeidspartnere må stille med åtte millioner kroner, de resterende åtte millioner kronene får de fra Forskningsrådet. Samarbeidspartnerne er Norut, STABLE og Olympic Subsea.

Droner til sjøs

– Dette gjelder grunnforskning på droner til sjøs. Det kan være utfordringer når droner skal ta av og lande på båter. Forskningen på dette skal Norut ta seg av. Norut er et selskap ved Universitetet i Tromsø som har drevet med droner siden 2002, både selve forskninga på droner og å bære sensorer.

Vi har en strategisk avtale om at de skal gjennomføre forskninga og der vi får resultatene og bygger dronene deretter, forteller Holand.

Samarbeider med Clean Coast

Griff Aviation samarbeider også med med Clean Coast AS som vil bruke psv-fartøy og droner til å plukke plast i havet.

– En drone kan være med å fysisk laste ombord på båt og levere fra båt til land, uten at båten trenger å gå til kai.

Maksløftet for ei drone nå er 75 kilo. Den veier 135 kilo i lufta. Neste drone kan løfte 200 kilo. Den veier 250 kilo i lufta, forteller Holand.

Sparer diesel

Holand forteller at store droner er som små, fjernstyrte, batteridrevne helikoptre.

– I forhold til helikoptre som normalt bruker 200 liter diesel per time, er droner som bruker 3-5 liter diesel per time, om en lader med diesel aggregat. Disse miljøavtrykkene blir viktigere og viktigere.

Andre situasjoner der droner kan benyttes er ved mann-over-bord. Dronen kan følge mob-båtene og automatisk sende levendebilde og varmesøkende bilde både til mobbåten og til broa på moderfartøyet.

Dronen kan ha flere funksjoner enn bare videokamera. Den kan også ha forskjellige sensorer som varmesøkende kamera og infrarødt kamera som kan benyttes ved tåke og regn, opplyser Holand.

Ideelt for vindmøller til havs

Etterpå skal Olympic Subsea stille med båter.

– Olympic mener at slike droner må være ideelt å bruke på vindmøller til havs. Der båtene kan ligge stille mens droner flyr fram og tilbake til vindmøllene fra båtene.

Vindmøllene er 150 meter høye. Fordelen med droner er at de slipper å bære reservedeler opp de 150 meterne. Båtene på sin side sparer tonnevis med drivstoff. Dette er godt for miljøavtrykket til vindkraft, påpeker Holand.

Norges høyteknologiske svar

Sykkylvsbedrifta er banebrytende i verdenssammenheng når det gjelder arbeidsdroner eller industridroner.

– Vi har fått til noe ingen andre har fått til, sier Holand til Sunnmørsposten. De samarbeider med Kongsberg, Radionor og Norut for å få et norskt produkt med norsk teknologi. Dette skal bli Norges høyteknologiske svar til verden.

Tre gründere

Bak Griff Aviaton står tre aktører. Leif Johan Holand, som starta medieselskapet Fuglefjellet, og som i dag eier Magic Air. Her har Holand drevet med filming fra helikopter og bygget seg opp kunnskap omkring helikopter og luftfartsregler. Partneren Jan Martin Nysæter drev med droner i Forsvaret. Han eier Sykkylven maskinering som produserer metalldeler til bedrifter som Rolls-Royce og andre. I tillegg har de en investor fra Sirdal.

Selskapet har i dag 14 ansatte.

Søker lokale investorer

– Nå leter vi etter lokale investorer. Vi har fått gode signaler fra statlige investeringsselskap. Men de investerer ikke mer enn 50 prosent.

Vi har to utenlandske investorer. Vi håper i det lengste vi forblir norsk, sier Holand og forteller om en annen historie der et 18 grams helikopter ble solgt for 1,1 milliard kroner til amerikanere.

– Dette kan bli veldig stort?

– Ja. Jeg hadde nylig en samtale med noen i Sør-Amerika som bruker helikopter og fly for å sprøyte markene. En drone som kunne gjøre samme jobben ville være nedbetalt i løpet av et par år.

De river seg i håret over at vi ikke kan levere ennå. Første leveranse er satt til slutten av andre kvartal/begynnelsen av tredje.

Forskningsrådet har godkjent søknaden til prosjektet på 16 millioner kroner. Foto: Griff Aviation.
Nede fra venstre, Leif Johan Holand, CEO GRIFF Aviation. Oppe fra venstre, Raymond Kristiansen, forsker Norut, Nils Håheim-Saers, operativ leder Norut. Stig Remøy, styreleder Olympic Subsea. Svend Heier, CEO Stable. Nede til høyre, Bjørn Inge Kvalsund, CEO Olympic Subsea. Foto: Griff Aviation.
Det skal utvikles en stabil plattform for start og landing av logistikkhelikopteret.