– Hvis stormen rundt levering av lørdagsavisene kan sammenlignes med en hockeykamp, så var Kvikkas selve pucken. Vi fikk juling. Hver eneste dag, forteller Stig Kleive.

Han holdt torsdag kveld et kort foredrag på NMK om det han kaller selskapets reise, fra klagestormen høsten 2016, og fram til at de noen måneder senere fikk knekt «aviskoden», og fikk avisene ut til de fleste.

Kleive overtok som daglig leder i Kvikkas i 2016, kort tid før Samferdselsdepartementet ga Ålesundsselskapet oppdraget med levering av lørdagsaviser over hele landet.

– Var dere godt nok forberedt?

– Vi var veldig godt forberedt på logistikken. Vi er et transport– og logistikkfirma, og trodde det var det oppdraget handlet om. Jeg skjønte ikke før et godt stykke utpå høsten at dette også handlet om storpolitikk og kampen rundt offentlige arbeidsplasser. Den så jeg ikke komme, innrømmer Kleive.

Ble syndebukk

Da det stormet som verst, fikk Kvikkas skylda for det meste:

– Klagestormen startet jo allerede tre uker før vi var i gang med å distribuere. Det var så mye negativ omtale om Kvikkas på forhånd, at folk automatisk klaget til oss. Vi fikk klager fra avislesere i Oslo, Bergen og London, byer vi ikke leverer til. Så oppdraget begynte definitivt ikke bra, sier Kleive.

– Hvor ille var det å være Kvikkas-sjefen da?

– Det var som å stå i en krig, og være konstant under angrep. Jeg har følt meg som en brunsnegl, og har vel vært omtalt i de fleste norske aviser. Samtidig jobbet alle våre ansatte dag og natt for å levere. Det visste vi var den eneste måten å komme gjennom stormen på. Vi måtte lykkes med oppdraget, og sørge for at folk fikk avisa på lørdager. Ingen har sluttet hos oss da det stod på som verst, eller i tida etterpå.

– I januar/februar 2017 fikk vi orden på det meste. Siden har vi jobbet hardt for å etablere gode digitale systemer som overvåker og registrerer levering og eventuelle avvik, og har brukt det siste året på sertifisering, sier Kleive.

Fra kaos til kontroll

I dag holder Kvikkas seg stort sett innenfor avtalen med avisbransjen om maks 3,5 klager per 1.000 aviser.

– Lørdagsavisene betyr mye for folk. Jeg kan forstår frustrasjonen når avisa ikke kommer. Men avisdistribusjon handler om presisjon fra alle parter. Alle må levere riktig på tid og sted. Det er mange tannhjul i maskineriet når det gjelder å få avisene ut til folk, og Kvikkas er bare ett av hjulene. Vi er avhengige av at alle ledd før oss lykkes med det de skal.

– Hva tar dere selvkritikk på?

– I oppstarten hadde vi noen bud som sluttet før de hadde begynt. Vi har opplevd at IT-problemer hos oss er årsaken til at avisene ikke kommer fram. Vi kan ikke forutsi når lynet skal slå ned, og vi kan ikke kontrollere vær og kjøreforhold overalt i Norge.

I foredraget sa Kleive dette:

– Vi leverer aviser i de mest grisgrendte strøkene i landet. Nå vet jeg at «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu» kan gå i evigheter. Folk bor på de utroligste plasser, og dit vil de ha avisa.