Mette Virum har akkurat plassert røde og gule sebraskilt i tunnelåpningen til Flatholmen, tar en U-sving i tunnelen og kjører tilbake til Ysteneset. Der plasserer hun ledebilen med fronten mot tunnelåpninga. Ledebilsjåføren ser mot køen på 20–30 biler som står oppstilt langs innfartsvegen klare til å bli med første kolonnen når Ålesundstunnelene stenges klokka 20.00.

– Det hender at bilister blir irritert når vi setter opp bommen noen minutter på åtte. Men det må vi gjøre for at ledebiler og trafikkdirigenter er på plass for å stenge tunnelene og gjøre klart til første kolonne noen minutter over åtte, forteller Mette Virum mens hun ringer Veitrafikksentralen for å be dem slå på det gule, blinkende lyset i tunnelåpningene som signaliserer Arbeidsvarsling.

Samkjørt team

Et team, som består av to ledebilsjåfører og fire trafikkdirigenter, står hver natt ved tunnelåpningen på Ysteneset, Kverve og Valderøy for å passe på at ingen kjører inn i tunnelene uten ledebil. Over det interne kommunikasjonssystemet får Mette Virum beskjed om at alle er på plass. I Godøytunnelen er det eget ledebilopplegg.

– Fint. Da kjører vi. Fra nå og fram til klokka er 24.00 blir det kontinuerlig kjøring gjennom tunnelene,- vi kjører så mange turer vi klarer for at bilistene skal slippe å vente unødig. Særlig flypassasjerene har det travelt, og derfor prøver vi å tilpasse kolonnene etter bussrutene. Så nå blir det fire timer kjøring uten stopp, – uten sjans til å gå på do, sier hun med latter i stemmen.

– Blir det prekært, så finner jeg en løsning, sier hun om den saka og forteller at som oftest klarer ledebilene 15–16 turer før midnatt, og 5–6 kolonner etter at tunnelene har vært helt stengt i fire og en halv time, for å ta unna morgenrushet fram til tunnelene åpner for fri ferdsel klokka 06.

– Men antall turer varierer alt etter hvilken type arbeid som pågår og hvor mange arbeidsområder, maskiner, biler og arbeidsfolk som er i tunnelene. Er det stor aktivitet, er det mye å passe på og da tar det lengre tid å komme gjennom med kolonnene, forklarer hun mens hun hilser på sin kollega i den andre ledebilen.

– Vi starter samtidig i hver vår ende av tunnelsambandet, og møtes som regel halvveis. På Kverve passerer kolonnene hverandre ofte, forteller hun.

Mye å passe på

Mette Virum har erfaring innen landbruk og kjørte mye traktor før hun begynte i firmaet Nortrax. Nå jobber hun fjorten dager i strekk før det blir fjorten dager fri. Arbeidstiden er fra klokka 19.00 til 07.00 neste morgen. Annenhver natt er hun stasjonert på Ysteneset som trafikkdirigent.

– Er det kjedelig å kjøre tunnelene fram og tilbake i timevis natt etter natt?

– Nei, slett ikke. Jeg er på jobb for å ta vare på sikkerheten til bilistene og de som arbeider i tunnelene, og da må jeg følge med på veibanen, det som skjer i tunnelen, holde øye med bilene bak og følge med på informasjon som gis på sambandet. Timene i bilen går som regel veldig fort, men det kan hende at der blir litt kjedelig når kolonnetrafikken stilner av, forteller hun som starter nattens arbeidsøkt med å gå på informasjonsmøte sammen med tunnelarbeiderne. Der får de vite hva slags arbeid som skal utføres utover kvelden og natta.

Nyttig info

Denne natta skal det blant annet sprøytes betong på brannsikringsanlegg i Ellingsøytunnelen, utføres armeringsarbeid i nisjer i Valderøytunnelen og skytes i Akslatunnelen.

– Nyttig for meg å få vite på forhånd hvilke plasser i tunnelene jeg skal være ekstra årvåken. Denne infoen gir jeg videre til den andre ledebilsjåføren. Men jeg må hele tiden følge nøye med på trafikkbildet, for maskiner og arbeidsbiler flytter stadig plass gjennom natta, og da må jeg holde lav fart og lede kolonnebilene unna. Særlig i den svingete Ellingsøytunnelen er det mye å passe på. Svingene gjør at sikten er begrenset, forklarer Mette Virum mens hun stadig ser etter lysglimt i tunnelveggene som varsler om arbeidsområder.

– Grå bil med boks på taket er siste bil i kolonnen. Beskjeden kommer fra trafikkdirigenten som er stasjonert i Ysteneset.

– Greit å vite når jeg skal holde øye med at alle bilene i kolonnen kommer opp på Kverve, sier ledebilsjåføren og setter kurs mot Valderøytunnelen med en lang rekke biler på slep.

Der må en lift som står midt i tunnelen passeres, og farten slakkes ned til vel tjue kilometer i timen. I det kjørebanen blir fri og Mette Virum er klar til å gasse opp, kommer det beskjed over sambandet om at en bil med tilhenger har fått problem med å holde farten i kolonnen.

– Slikt kan føre til farlige situasjoner. Det jeg er redd for er at bilister som blir liggende bak, plutselig øker farten slik at de ikke klarer å slakke ned om det skjer noe som gjør at kolonnen må stoppe opp. Da kan det lett bli kjedekollisjon.

– Har du opplevd ulykker eller uhell?

– Nei, heldigvis! Jeg har ikke hørt om en eneste ulykke i tunnelene under kolonnekjøring. Som ledebilsjåfør kjører jeg veldig sakte, og holder et våkent blikk på alt som skjer i tunnelene. Det er en grunn til ledebilene kjører sakte. Det tror jeg de fleste bilistene forstår.

– Får du og de andre negative reaksjoner fra bilistene?

– Det hender at enkelte som står i kolonnekø kommer ut av bilene sine, og gir uttrykk for sin frustrasjon over hele tunnelstenginga til trafikkdirigentene. Da sier vi til dem at de må ta kontakt med veivesenet, forteller Mette Virum.

Fra arbeidet i tunnelene starta opp 1. november 2017 har hun hatt en friøkt fra ledebilkjøringa mens tunnelene har vært helt stengt fra midnatt og til 04.30. Men fra 1. mars blir det kolonne fra Ålesund hver hele time og fra Valderøy hver halve time.

– Det blir ikke den store forskjellen, mener hun.

– Selv om vi til nå har hatt noen timer i brakkeleiren der vi har spist, gått på do, snakket med kollegaer eller fått unna litt kontorarbeid, har vi likevel vært parat til å lede utrykningskjøretøy som politi, brann og ambulanse gjennom tunnelene. Fri har vi ikke hatt selv om tunnelene har vært stengt, sier ledebilsjåføren som trives med å lede biler og busser trygt gjennom Ålesundstunnelene.

Logg: Hver tur gjennom Ålesundstunnelene må loggføres. Det blir en del «kontorarbeid» før natten er omme. Foto: Marius Simensen
Omskilting: Stige må til når Mette Virum og hennes kollega sørger for at omkjøring skiltes før Ålesundstunnelene stenges og kolonnekjøring starter. Foto: Marius Simensen
Årvåken: Med årvåkent blikk følger Mette Virum med bilkolonnen bak ledebilen, og alt som skjer i tunnelene mens hun kjører gjennom dem. Foto: Marius Simensen