Det har gått 17 år siden Norge bestemte seg for å kjøpe 14 helikoptre av typen NH90, men store utfordringer har ført til at bare halvparten er levert. Kravene til vedlikehold og mangel på teknikere gjør at pilotene mister tid de skulle ha brukt på å fly, melder NRK.

– Det er ikke til å stikke under en stol at de utfordringene vi har og det lille vi har av produksjon, ikke står til forventningene pilotene hadde selv, sier oberst Helge Rasmussen. Han er leder for 139 Luftving på Bardufoss, som Kystvaktens helikoptre er underlagt.

Områdetillitsvalgt Pål Nygaard i Norges Offisersforbund mener på sin side det nærmer seg bemanningskrise. Rasmussen ordlegger seg ikke på samme måte, men erkjenner at situasjonen gir grunn til bekymring.

– Det er ingen tvil om at det er utfordrende å innfase NH90. De mest erfarne har sagt opp, og vi har utfordringer der vi er bekymret for at folk vil slutte og finne seg noe annet, påpeker han.

I en epost til NRK erkjenner forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) at innfasingen er krevende.

– Det er riktig at noen har søkt seg til andre steder i Forsvaret, men det er ikke unikt for NH90-miljøet. Vi vet også at den kompetansen våre ansatte opparbeider seg hos oss er svært attraktiv for det sivile markedet. Det er et kompliment, men det er også en utfordring når tidene er gode som nå, framholder han.