Ålesund bystyre la i desember 2015 premissene for bypakken. Ei styringsgruppe har jobbet videre med dataljer i innholdet og sammen med Vegdirektoratet har rådmannen lagt fram ei innstilling med til sammen 20 punkter for Bypakke 1. Denne ble vedtatt med 10 mot 3 stemmer i formannskapet.

Høyres Øystein Tvedt kom med et tilleggsforslag om bomsnitt på Taftasundet og at Brosundtunnel legges inn i Bypakke 1, finansiert ved økte bompengeinntekter. Dette ble nedstemt med 10 mot 3 stemmer.

Heftig debatt

I forkant av møtet foregår en heftig debatt og sondering blant de politiske partiene i Ålesund.

Forsinker Bypakken med ett år

Varaordfører Tore Johan Øvstebø har blant annet fått en fersk uttalelse fra Statens vegvesen om muligheten for å fremskynde Brosundtunnelen.

- Dersom Brosundtunnelen skal tas inn i trinn 1 av bypakke Ålesund, må mye av arbeidet med bypakken startes på nytt. Her inngår nytt trafikknotat inkl. ev. nye og/eller flyttede bomstasjoner, finansieringsanalyse og utbyggingsplan. Om Brosundtunnelen tas inn i bypakke Ålesund trinn 1, vil dette slik kunne medføre en vesentlig utsettelse av prosjektet grunnet planlegging av Brosundtunnelen. Arbeid med det faglige grunnlaget må også startes på nytt. Statens vegvesen sin anbefaling er derfor å sterkt å vente med å vurdere Brosundtunnelen til del av trinn 2 av bypakke Ålesund skal utarbeides, skriver Strategidivisjonen i Statens vegvesen i en e-post til varaordfører Tore Johan Øvstebø.

Vil drive politikk

Høyres Øystein Tvedt sier han ikke er åpen for råd fra Statens vegvesen på hvordan han skal drive politikk i Ålesund, men vil lytte til faglige vurderinger.

– Av tilbakemeldingene du nå sender ut ser jeg fortsatt ingen konkrete gode grunner til at vi lokalt ikke skal gjøre det som både innbyggerne og vi som politikere åpenbart egentlig ønsker, nemlig å prioritere ramme og finansiering til Brosundtunell i bypakken, skriver Tvedt.

– Jeg håper mulighetene for et bredt politisk kompromiss er tilstede inn mot bystyret torsdag, legger han til.

Dette kompromissforslaget vil bli presentert etter lunsj onsdag.

Vil ikke utsette

Tore Johan Øvstebø reagerer på svaret fra Tvedt.

– Jeg mener det er en lang tradisjon i Ålesund for å sjekke ut forslag til vedtak mot administrasjon og fagmyndigheter. Når Høyre nå helt bevisst unngår å kvalitetssikre sine forslag til vedtak hos rådmann og Statens vegvesen som fagmyndighet så er det ikke unaturlig at jeg gjør det for å kunne fatte tillit til forslaget fra høyre eller ikke. Det er bare litt spesielt at når jeg søker faglige vurderinger fra vår egne administrasjon og fra det statlige organet som har hovedansvar i saken, da blir jeg anklaget fra å søke støtte i ubegrunnede meninger??? Fantastisk! Mitt hovedanliggende i saken er at en utsettelse ikke er veien å gå. Vi har mange prosjekter som ikke ligger inne i pakken enda, og de må komme. Men nå må vi for svingende komme igang! skriver Øvstebø.

Bypakken inneholder vegprosjekter til 3,3 milliarder kroner som skal delfinansieres med bompenger.

Blant prosjektene er ny veg fra Breivika til Lerstad og Campus Ålesund, nye kollektivknutepunkt, oppgradering av fv. 60 Blindheim-Flisnes og ny bro over Brosundet.

Men tunnel under Brosundet er ikke inkludert i det som har fått navnet bypakke 1. De fleste i formannskapet er enige om at de ønsker å få realisert Brosundtunnelen, men er ikke enige om når dette kan skje.

– Jeg mener at Høyres forslag innebærer en utsettelse av flere prosjekter på minst ett år. Dette vil gå ut over sørsideplanene og de nye planene for Campus, sier Øvstebø til Sunnmørsposten.