Torsdag skal Ålesund bystyre endelig avgjøre innholdet i bypakke 1.

I innstillingen fra rådmannen er ikke Brosundtunnel nevnt med ett ord, og innstillingen ble vedtatt i formannskapet med 10 mot 3 stemmer nylig.

Nå ønsker Høyre, Ålesundlista, Senterpartiet og Venstre omkamp.

– Vi vet det kommer flere forslag til votering under bystyremøtet, men tror ingen av disse vil få flertall i førstevotering. Derfor har vi utarbeidet et kompromissforslag som vi tror vil få flertall, sier Edvard Devold (H) og Hans Kjetil Knutsen (Ålesundlista).

Nytt bomsnitt

Forslaget følger rådmannens 20 punkts liste, bortsett fra to punkt:

– Vi øker den økonomiske ramma med 600 millioner slik at vi får med Brosundtunnelen i bypakke 1. Dette finansieres ved å øke inntektene tilsvarende. Blant annet vil vi etablere et nytt bomsnitt ved Hellebroa, sier de.

– Hva betyr dette forslaget i praksis?

– Det betyr at vi får tunnel under Brosundet med i første runde, opptil ti år tidligere enn det som ser ut til å være realistisk med rådmannens forslag. Politikk handler ofte om kompromiss, og vi mener at dette kompromisset er det beste for byens innbyggere. Å bygge en ny bru over Brosundet og legge firefelts veg gjennom sentrum vil være en katastrofe, både for næringsliv, turister og miljømessig, sier Knutsen.

De sier de har fått signaler fra Ålesund videregående skole og kulturskolen om at de ikke er avhengig av en slik veg for å fullføre byggeplanene på sørsida.

– Se for deg rådhusplassen i Oslo før og etter bygginga av operatunnelen. Det er to forskjellige verdener, sier Knutsen.

Frykter utsettelse

Varaordfører Tore Johan Øvstebø (KrF) er skeptisk til forslaget fra koalisjonen.

– Selv om dette forslaget går gjennom, så vil det ikke bety en fremskynding på mer enn fire-fem år. Vi har valgt å lytte til de faglige instansene i denne saka, og de råder oss til å vente. Utredning av en Brosundtunnel vil sette hele bypakka på vent og jeg frykter flere prosjekt, blant annet Campus-området med ny trafikkløsning og nytt studenthus, samt sørsida vil bli utsatt, sier Øvstebø.

– Når det er sagt, så vinner man noen ganger, og taper andre ganger. Da er det viktig å gå for det subsidiære. Men igjen, jeg mener det er klokest å lytte til fagfolkene i saka, legger han til.

I rådmannens innstilling anslår man kostnaden for bypakke 1 til 3,3 milliarder kroner, hvor 2,4 milliarder skal hentes fra bompenger.

Det nye forslaget til bypakka innebærer en økning til totalt 16 bomstasjoner.

– Vi øker totalramma til 3,9 milliarder kroner og brukerandelen til 3,0 milliarder. Det er trafikantene som skal betale for dette og da er det viktig at innbyggerne får det de ønsker. Jeg tror alle ønsker en tunnel under Brosundet, sier Hans Kjetil Knutsen.

Fjernet i 2015

I 2015 ble en tunnel under Brosundet fjernet fra prioriteringslista etter ønske fra Vegdirektoratet.

– Da var det statens andel av finansieringen som var for høg. En bypakke består av mange element. Å få alle til å bli enige om alt, virker umulig innenfor en rimelig tidshorisont. Vi svelger mange kameler for å få med Brosundtunnelen nå. Vi har fått positive signal om at dette forslaget kan få flertall. Det er dette Ålesunds innbyggere ønsker, sier Devold og Knutsen.

De fleste politikerne i Ålesund er enige om at det må bygges en tunnel under Brosundet. Men de er uenige om vegen til målet. FOTO: morten hjertø Foto: Morten Hjertø