Nå samler de underskrifter for å få saken behandlet i Ålesund kommune.

– Dersom vedtak om prøveordning med leksefri skole blir vedtatt, vil det være opp til skolens ledelse å bestemme hvordan skolehverdagen skal organiseres. Det som er vanlig på andre skoler som har leksefri, er 1-3 skoletimer mer per uke. I tillegg er det vanlig med hjemmeoppgaver som f.eks å lese en valgfri bok i minst 20 minutter, mattespill på data og praktiske oppgaver som utdyper forståelsen av teori lært på skolen. I tillegg vil det selvfølgelig alltid være åpent for egeninnsats og selvstudier.

Dette skriver medlem i FAU, Axel Lange i et opprop som allerede har fått 500 underskrifter.

– Vi er ikke naive og tror dette er plankekjøring, men et flertall i foreldrenes arbeidsutvalg ønsker en prøveordning for vår Spjelkavik barneskole, sier Axel lange.

Dette må i så fall besluttes i bystyret, noe som krever et innbyggerinitiativ og minst 300 signaturer.

Søndag ettermiddag hadde allerede 447 personer signert initiativet.

Lekser skaper konflikter

Bakgrunnen for initiativet til denne prøveordningen er blant annet at mange familier opplever at lekser tar mye tid og skaper mange konflikter i hverdagen.

– For barn som sliter mye med lekser, byr dette på skadelig stress og skaper dårlig samhandling for både barnet og familien som en helhet. Foreldrene ønsker mer tid til hyggelige aktiviteter sammen med barna sine , samt tid til å lære barna andre viktige ting. For eksempel å delta i huslige sysler i hverdagen. Foreldreutvalget for Grunnopplæringen (FUG) har vedtatt at de ønsker en skole uten pålagte hjemmelekser, skriver Lange i innlegget.

Foreldre og hjemmearenaen er ikke en god læringsarena, mener han.

– De færreste foreldre er pedagoger og hjemmet inneholder altfor ofte mange distraksjoner for en optimal læresituasjon for barnet. De fleste forskningsartikler peker på ingen, eller svært liten positiv effekt av lekser i barneskolen. Barn som har både skole/SFO etterfulgt av hjemmelekser vil ofte ha «arbeidsdager» som overstiger vanlig arbeidstid. Fokus på barns fysiske og psykiske helse taler for en prøveordning uten hjemmelekser, mener han.

– Forskning er tydelig på at mange barn trenger mer fysisk aktivitet i hverdagen enn de får i dag. Forskning tyder på at lekser bidrar til til skolevegring og «drop-outs». Barn som av forskjellige årsaker ikke har fått gjort leksene, gruer seg naturlig nok ekstra mye til å gå på skolen. Lærerne bruker mye undervisningstid på å gå igjennom leksene, og mye tid utenom til å rette hjemmearbeid. Om denne tiden blir frigjort, blir det mer tid til undervisning og direkte hjelp til elevene på skolen, sier han.

Ønsker debatt

Axel lange sier til Sunnmørsposten at FAU ved Spjelkavik barneskole har vært i kontakt med flere skoler som har innført eller vurderer å innføre leksefri skole.

– Erfaringene fra Digermulen skole i Lofoten som droppet lekser i 14 år er at elevene ved skolen gjør det bedre enn andre, både lokalt og nasjonalt. De viser også til bedre trivsel, motivasjon og arbeidsvaner i sin konklusjon, sier Lange.

Han innrømmer at mange kan være uenig i ønsket om leksefri.

- Sjølsagt er ikke alle enig. Men vi ønsker å riste litt opp i den fastlåste tanken om at en må ha lekser. Da mener vi et innbyggerinitiativ er et godt sted å begynne.

Kommunalsjef Anne Mette Liavaag svarer på vegne av Ålesund kommune:

– Administrasjonen vil på bakgrunn av initiativet legge fram en sak om dette for Kultur- og oppvekstsutvalget i løpet av våren, sier Anne Mette Liavaag.

Hvis bystyret går inn for en prøveordning blir det opp til skolen hvordan de eventuelt skal utvikle konseptet.

– Det beste hadde vært om skolene Åse, Lerstad og Spjelkavik som sender elever til Spjelkavik ungdomsskole har samme utgangspunkt i læreplan og studieform, men foreløpig har vi ikke fått respons fra Åse og Lerstad. Vi håper likevel at Spjelkavik barneskole kan få en prøveordning med leksefri skole, sier Axel Lange.

Axel Lange er styremedlem i FAU ved Spjelkavik barneskole på femte året. Foto: Privat