– Vi kommer til å være der vi var før helga igjen om ca. to år, forteller Kjetil Strand, strategisjef i Statens vegvesen region Midt, til Sunnmørsposten.

Han gjentar med dette hva kollegaen Lars Magne Lillebakk uttalte før helga; inkludering av Brosundtunnelen kan føre til at Bypakken vil bli utsatt. Etter planen skulle Bypakken sendes inn til behandling på Stortinget høsten 2019, noe som nå forespeiles å ikke skje før høsten 2021.

– Dette er fordi vi må vite hva Brosundtunnelen kommer til å koste før vi kan sende inn et forslag, forteller Strand.

Delte meninger

Strand tror at kostnaden til Brosundtunnelen kommer til å bli vesentlig dyrere enn de 600 millionene bystyret har satt av.

– Et tidligere anslag vi hadde var på rundt en milliard kroner, så de 600 millionene er bare et fantasitall, sier han.

Hans Kjetil Knutsen representerer Ålesundlista i bystyret. Han er en av de som står bak det nye vedtaket, og er uenig i at det er snakk om fantasitall.

– Vi, altså et enstemmig bystyre i Ålesund, er innforstått med at arbeidet nå tar litt lenger tid. Vi som har jobbet mye med Brosundtunnelen har fått estimert pris på 300–400 millioner kroner fra en meget stor, riksdekkende entreprenør, forteller han.

– Her bekrefter bare Kjetil Strand at han syns at Brosundtunnelen er en dårlig idé. Han kan ikke løpe fra sine egne ord som sto i brev til Ålesund kommune i oktober 2013, der han på vegne av Statens vegvesen skrev, sitat: «Vi mener det ikke er behov for en slik undersjøisk tunnel. En ny ekstra bru over Brosundet bør være tilstrekkelig. Ut fra dette anbefaler vi at videre planlegging av transportsystemet i Ålesund baseres på å unngå undersjøisk tunnel under Brosundet.» Sitat slutt! Tunnelen var også inne i Bypakken allerede i 2013, og da kom vegvesenet med en beregnet kostnad på rundt 400 millioner kroner. Ikke lenge etter kom de med en ny beregning, som da hadde steget til rundt en milliard, men uten noen forklaring på hvorfor det ble slik, sier Knutsen videre.

Strand forklarer dette med at man i begynnelsen av slike beregninger må bruke veldig grove tall. Han kjenner seg heller ikke igjen i Knutsens beskrivelse.

– Jeg har aldri sagt at Brosundtunnelen er en dårlig idé. Poenget med fase 1 slik vi hadde lagt den opp var at vi skulle kunne se effekten av en ny bro over Brosundet og gjennomføre sørsideplanen som kommunens administrasjon har fått utarbeidet og kommunens politikere har vedtatt. Dermed ville en tunnel kunne bli klargjort for fase 2. Vi vet allerede at fase 2 vil bli nødvendig, da Blindheimstunnelen er en vedtatt del av Nasjonal transportplan, sier han.

Knutsen på sin side påpeker at Brosundtunnelen ikke var nevnt med ett ord i det gamle vedtaksforslaget fra Statens vegvesen.

– Jeg har hørt at det har blitt snakket om, men man snakker jo om så mangt, så vi hadde ingen garanti for at tunnelen ville komme inn senere. Slik det er nå, vil Brosundtunnelen bli bygget, og det 100 prosent gjennom bompengefinansiering, forteller han.

Han legger også til at det per i dag passerer gjennomsnittlig 13.000 biler hver dag gjennom Brosundet, noe som vil bli en betydelig inntektskilde, kanskje så stor at den kan finansiere hele tunnelen.

Strand på sin side forteller at det ikke er så enkelt.

– Slik bompengeplanen for Ålesund er, så vil man ikke måtte betale for hver bom man passerer innen en viss tid. Du har også bompengetak og lignende. Derfor kan man ikke justere bompengetaksten bare ved å gange med antall biler, forteller han.

Opp til kommunen

Strand forteller videre at hvor lang tid dette vil ta vil være opp til kommunen.

– Vi må ha en full reguleringsplan før vi kan sende inn noe til Stortinget, derfor må vi vite hvor mye tunnelen kommer til å koste først. Først da kan vi vite hvor stor bompengetaksten kommer til å bli. Hvor lang tid det kommer til å ta er opp til kommunen.

Knutsen sier at det arbeidet har vært i gang siden 2016.

– Bystyret bestemte i oktober 2016 å bevilge en million kroner til oppstart av regulering av Brosundtunnelen med planprogram og utkast til kryssløsninger i Ysteneset og Skutvika, og at det skulle prioriteres som prosjekt nr. 1 i 2017, forteller han.

Partene vil ha et møte i april, der bypakken vil diskuteres.

Kjetil Strand i Statens vegvesen mener 600 millioner er et fantasitall. Foto: Staale Wattø
Hans Kjetil Knutsen representerer Ålesundlista i bystyret, og er en av de som står bak den reviderte Bypakken som ble enstemmig vedtatt. Foto: Staale Wattø