En stolt lufthavnsjef ved Ålesund lufthavn, Vigra, Tor Hånde, mottok før påske prisen for «Årets flyplass 2017» hos Avinors divisjon for regionale lufthavner på Gardermoen.

– Det viser at jobben vi gjør blir verdsatt, forteller han til Sunnmørsposten.

Beste regionale flyplass

Avinor driver 45 flyplasser i Norge, og om man tar vekk Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim sitter man igjen med det som kalles for regionale flyplasser. Det er i konkurranse med disse 41 at Ålesund lufthavn nå har kommet til topps i 2017.

Knut Holen, sjef for nasjonale lufthavner i Avinor, forteller at dette skyldes godt, langsiktig arbeid.

– Ålesund har knivet om tittelen i flere år, og klarte det nå i 2017. Dette er fordi de har drevet et langsiktig, målrettet og godt arbeid over flere år, forteller han.

Han skryter av måten flyplassen blir drevet på.

– De har en dyktig ledelse og flinke medarbeidere, og hele flyplassen fremstår som et velsmurt maskineri. De har også god kontroll på økonomien og er flinke til å etterleve de strenge reglene Avinor har for flyplassdrift på en god måte. De er også fremoverlente og løsningsorienterte og ser langt fremover i tid. Det er en utrolig bra kombinasjon, forteller han, og legger til at folket i regionen bør være stolte av flyplassen sin.

Lufthavnsjef Hånde er også stolt over jobben som er gjort, og poengterer at dette er en pris til hele Avinors organisasjon på flyplassen, ikke til ham som person.

– Den er en bekreftelse på det gode renommeet vi har klart å opparbeide gjennom flere år, så det er klart det er en fjær i hatten for oss, forteller han.

Populær

Hånde kan også fortelle at Vigra er en populær plass for nye ansatte i Avinor å besøke.

– Det har vi vært i mange år, og det er mange som vil komme hit for å se hvordan vi gjør ting for så å ta med seg disse erfaringene tilbake til sine egne flyplasser. Det er jo veldig stas, forteller han, og legger til at de også sender folk til andre flyplasser.

– Det blir gjerne meg som drar ofte, eller Bent Helge Sjursen som er driftssjef. Da besøker vi både større og mindre lufthavner, men mest innenfor egen divisjon. Det er ofte slik at man kan lære kostnadseffektivitet av mindre flyplasser enn deg selv, og inntekter fra større flyplasser. Den nye lufthavnsjefen på Gardermoen kom hit med hele gruppa si da han fikk jobben for noen år siden, sier han.

Oppgang

I tillegg til at de har vunnet prisen for «Årets lufthavn», opplever Vigra også at det går oppover. Etter flere år med nedgang begynte pilene å peke oppover igjen i september i fjor, og har fortsatt slik siden. Hånde ser positivt på fremtiden, og håper samtidig at de kan få flere utenlandsruter.

– Det blir ingen nye utenlandsruter i år, men vi håper at vi skal kunne få flere ruter til sommeren neste år. Vi bestemmer ikke selv hvilke ruter vi kan ha her, men vi kan legge fram for flyselskapene hvilke ruter vi tror kan være bærekraftige, forteller han, og trekker fram London, Warszawa og Katowice som aktuelle ruter.

– Det bor mange polakker i området, og ikke alle kommer fra Gdansk. Vi gjorde en uhøgtidelig meningsmåling om hvilke ruter folk kunne tenkt seg, og da kom Warszawa og Katowice på topp. Men det er som sagt opp til flyselskapene om de vil satse eller ikke.

Charterturer til Tyrkia blir det heller ikke i år.

– Vi håper å få de tilbake neste år, forteller Hånde.

Tor Hånde er lufthavnsjef ved Ålesund lufthavn, Vigra. Han er stolt over arbeidet som blir gjort ved flyplassen. Foto: Staale Wattø