Ombudet arbeider for å ivareta pasientene og brukerne sine behov, og er uavhengig fra Helse Møre og Romsdal og kommunene. Ombudet fører statistikk over hvor mange som henvender seg til ombudet, og kategoriserer henvendelsene i ulike problemstillinger.
Statistikken som er referert til i årsmeldingen til pasient- og brukerombudet i Møre og Romsdal viser at Molde sjukehus skiller seg ut med økning i antall problemstillinger de siste tre årene. Fra 106 i 2015, til 111 i 2016 og til 137 i 2017. Ålesund sjukehus har hatt en motsatt utvikling med nedgang de siste tre årene til 95 problemstillinger i 2017.
Kirurgi
Ombudet får flest henvendelser om mulig svikt og feilbehandling innen kirurgi, og spesielt ortopedi. Den nest største kategorien er pasienter som opplever å ha fått problemer i behandlingen av psykiske lidelser. I denne kategorien handler det ofte om mangel på informasjon og medvirkning, skriver ombudet i sin årsmelding for 2017.
Kommunene
Ombudet håndterer også henvendelser som gjelder kommunale helsetjenester. I 2017 registrerte ombudet 76 problemstillinger for Kristiansund kommune, 45 for Ålesund og 27 for Molde. Ombudet er plassert i Kristiansund, og dette sannsynliggjør det høye tallet for denne kommunen. For kommunen gjelder 44 prosent av henvendelsene fastlege.
– Pasienter tar opp problemer med manglende og forsinkede henvisninger, diagnostisering, medisinering og uenighet om behandlingstiltak, heter det i årsrapporten fra pasient- og brukerombudet.
Eldreombud
Pasient- og brukerombud Runar Finvåg understreker at flere kommuner har utfordringer med at de ikke er godt nok rustet for å utvikle og forbedre eldreomsorgen.
Han støtter planene om å opprette et nasjonalt eldreombud i tilknytning til pasient- og brukerombudsordningen.