– «Kødder du med meg?», tenkte jeg da jeg fikk beskjed om å gå av flyet. «Dette skjer ikke meg», forteller Børre Johan Fjærli til Sunnmørsposten via Facebook messenger.

I 2002 fikk Fjærli diagnosen Multippel Sklerose (MS), og etter flere massive anfall i fjor, har han tilbrakt mesteparten av det siste halve året på sjukehus. Gjennom organisasjonen Helsereiser har han oppholdt seg i tre uker på Gran Canaria for rehabilitering.

Satt av flyet

Onsdag skulle Fjærli fly hjem igjen med Norwegian. På grunn av sykdommen, og anfallene han fikk i fjor, har han ustødig gange og store vansker med å snakke. Han har også et snev av Diabetes 2, og må ta insulin.

Han forteller at flyvertinnene om bord var så opptatt med innsjekking av passasjerer at han ikke fikk anledning til å forklare at den ustødige gangen skyldes MS-diagnosen. Flyvertinnen fortalte at han måtte sjekkes av en lege før han fikk lov til å fly, og dermed ble han sendt til ankomsthallen.

– Ingen lege kom, og flyet dro uten meg, forteller han.

Etter å ha ventet i to timer dro han til Norwegians skranke på flyplassen, uten hjelp å få.

– «No possible» fikk jeg til svar, og slengt etter meg standardskjemaet om å klage, og så videre. Jeg blir så oppgitt og lei meg, sier han, og forteller at han har booket en ny billett som vil ta ham hjem på fredag. Enn så lenge får han bo gratis på hotellet han har bodd på, og hotelldirektøren har også engasjert seg kraftig i saka, blant annet gjennom kontakt med Helsereiser.

Rystende

Anne Kohlberg er daglig leder hos Helsereiser. Hun forteller at noe lignende aldri har skjedd tidligere.

– I mine 30 år i reiselivsbransjen har jeg aldri vært utfor noe lignende. Slikt skal rett og slett ikke skje. Det er rystende, forteller hun.

Hun forteller at det var hotelldirektøren som tok kontakt og fortalte historien til Fjærli.

– Han ringte meg i går, og vi har hatt løpende kontakt siden. De tar vare på ham så godt de kan, sier hun på telefon og forteller at hun har også tatt kontakt med Norwegian.

– De beklager og slike ting, og slikt skal jo ikke skje, men nå har det dessverre skjedd. Det har helt klart vært en miss fra Norwegian sin side, sier hun.

Hun forteller videre at dersom Norwegian ikke sponser turen hjem igjen, kommer Helsereiser til å gjøre det.

– Jeg forventer nesten at de gjør det, men om det ikke skjer, vil vi dekke reisen. Våre gjester skal ikke behandles slik. Det er svært beklagelig at noe slikt har skjedd, forteller hun.

Beklager

Astrid Mannion-Gibson er talsperson hos Norwegian. Hun svarer dette i en e-post.

«Det jeg kan si, er at vi er lei oss for at denne passasjeren har opplevd dette. Vår kabinbesetning vurderte det dit hen at passasjeren ikke var frisk nok til å fly med oss. De har fullmakt til å ta slike avgjørelser for sikkerheten kommer alltid først. Absolutt alle er velkommen om bord hos oss, men dersom det er tvil om de er friske nok å til å foreta reisen, må de ha klarsignal og attest fra lege. Vi ønsker ikke at tilstanden til noen skal forverres ved å fly, og det tror vi de aller fleste forstår. Vårt kundesenter er i kontakt med passasjeren nå og vi skal dekke flybilletten hans hjem.»

Fjærli er ikke fornøyd med svaret.

– Å blås, de er ikke i kontakt med meg. De skal heller ta kontakt på mandag fordi de ikke fikk med seg det jeg sa! Hvor ble det av legen som skulle vurdere meg? Vrøvl fra ende til annen! Nå blir jeg bare mer stresset og forbanna, sier han oppgitt.

Fjærli tok kontakt med Norwegians kundeservice etter å ha blitt satt av flyet. De har beklaget for måten han har blitt behandlet på. Skjermdump: Privat Foto: Privat