– Arbeidet går etter planen, og blir stort sett ferdig til midten av måneden. Det har vært litt dårlig vær i det siste, og asfalt blir lagt i slutten av april, sier virksomhetsleder Oddvar Kongsvik.

Man skal også sikre kanten langs haugen, på oppsida av den nye «rundkjøringen». Det blir også gjort en del mindre utbedringer langs vegen utover mot Fjellstua, blant annet med grøfting, ifølge Kongsvik.

Venter rekordstor trafikk

Trafikken til Fjellstua forventes å bli rekordstor i år.

Det kommer om lag 165 cruisebåter til byen i løpet av sesongen, med totalt 320.000 passasjerer. Mange av dem vil opp til Fjellstua i buss.

I tillegg er det annen busstrafikk med turister opp til det populære utsiktspunktet.

Også bobiler, bytoget, personbiler og andre kjøretøy kjører på vegen – som i tillegg brukes av gående, syklister og andre myke trafikanter

– Det blir veldig mye trafikk, og det er viktig at de som er befraktere tar hensyn og at alle jobber sammen, sier Kongsvik.

– Vi har jobbet fram en plan for hvordan årets turisttrafikk skal gjennomføres mest mulig smertefritt, men vi er ennå ikke helt i mål. Spesielt på dager med mer enn to turistbåter i byen skal det være egne trafikkvakter, sier Kongsvik.

Han oppfordrer lokale turfolk og andre gående til å benytte seg mest mulig av stiene, spesielt på dager med mye trafikk.

– For dem som kommer med bil, er det også mulig å parkere ved Aksla stadion, der den store grusplassen vil være åpen gjennom sesongen, sier Kongsvik

Nettbuss tar 1.500 turer aleine

Nettbuss i Ålesund er en av de store operatørene som kjører turister til og fra Fjellstua.

– Vi regner med at det blir 1.500-1.600 turer dit for vår del i år, sier Sindre Hanken, avdelingsleder for turbusser i selskapet. Det at sjåførene slipper å måtte rygge for å snu de 12–13 meter lange bussene, er en stor forbedring – ikke minst sikkerhetsmessig, mener han.

– Det er bra at kommunen gjør dette, og ellers renser litt opp langs vegen ut til Fjellstua, sier Hanken.

– Jeg tror busstrafikken der vil gå veldig bra, hvis alle er forsiktige og tar hensyn. Vi har dyktige og aktsomme sjåfører og vi har holdt på med dette i 15–20 år uten uhell, sier Hanken.