Strategisjef Kjetil Strand i Statens vegvesen frykter at bystyrets vedtak om å legge Brosundtunnelen inn i første trinn av bypakken, kan få slike følger. I et brev til samferdselssjef Arild Fuglseth, skriver Strand: «Dersom man ønsker Brosundtunnelen tidlig i trinn 1 vil det binde opp bompengestrømmen i lang tid, og finansieringskostnadene kan bli enorme og i neste omgang true oppstart av Lerstadvegen. Statspengene til Lerstadvegen er jo ikke tilstrekkelig, også der trengs det betydelige (lånefinansierte) bompenger».

Deler frykten

– Vi er også urolige for at en lang utsettelse av bypakken kan få konsekvenser for Lerstadvegen. Prosjektet er inne i Nasjonal Transportplan nå, men det er mange om beinet. Blir bypakken utsatt med flere år, er det selvsagt en viss fare for at pengene kan bli flytta til et annet prosjekt, sier varaordfører Tore Johan Øvstebø.

Han er også leder i styringsgruppa for bypakken som før helga møttes for å diskutere konsekvensene av bystyrets enstemmige bypakkevedtak.

Ikke til å misforstå

– Signalene fra Staten vegvesen er ikke til å misforstå, sier Øvstebø. De mener det er svært uheldig med Brosundtunnelen i fase 1, og i verste fall kan dette bety en utsettelse av bypakken på tre og et halvt år. Men jeg har et bestemt inntrykk av at dette er noe alle parter er villige til å jobbe hardt for å unngå.

– Hvordan skal dere greie det?

– Vi har skissert noen alternativer som kan være med på å få bypakken på rett spor igjen. Men jeg må understreke at de tre alternativene med Brosundtunnelen i fase én ikke er utreda på noen som helst måte, og at vi ikke vet om de kan la seg gjennomføre.

Et fjerde alternativ som Statens vegvesen fortsatt mener er det beste, er at Brosundtunnelen reguleres og prosjekteres i fase 1, og at bygging skjer tidlig i fase 2 som kan ha byggestart rundt 2025/2026.

Mer til kollektiv

– Hva med alternativer som kan oppfylle bystyrets vedtak?

– Det ene er å legge inn Brosundtunnelen på bakgrunn av et planprogram – altså uten en ferdig reguleringsplan. Men dette har klare risikomoment. Blant annet må Vegvesenet legge til 40 prosent kostnadsmargin mot normalt ti prosent.

Et annet alternativ er å legge inn Brosundtunnelen med en fast sum, men med flere vilkår der tunnelen går ut igjen dersom reguleringsplanen viser at den ikke lar seg bygge for den summen.

– Det ble også lagt fram et alternativ om å ta Brosundtunnelen ut av bypakken, men legge inn 600–800 millioner som et tilskudd fra pakken til Ålesund kommune. Da må kommunen selv planlegge, prosjektere og bygge Brosundtunnelen for egen risiko.

Statens vegvesen mener at en Brosundtunnel i fase 1 – uansett alternativ – må plusses på med 200 millioner kroner for å opprettholde kollektiv- og sykkelprofilen i pakken.

Kjetil Strand i Statens vegvesen er bekymra for at en utsatt bypakke også kan få konsekvenser for oppstart på Lerstadvegen. Foto: Staale Wattø
Tore Johan Øvstebø leder styringsgruppa for bypakken. Foto: Staale Wattø