– Jeg tok feil og jeg har ingen problemer med å beklage mine uttalelser til Molde-politiker Terje Tovan, sier Sve til Sunnmørsposten.

I desember 2016 gikk Sve til frontalangrep på Tovan, og andre som ville ha en debatt om Møreaksen, i Romsdals Budstikke.

Sve hevdet Tovan og aksjonsgruppa mot Møreaksen ødela for Molde og hele Romsdal.

– Det eneste de oppnår er å ødelegge så Møre og Romsdal ikke får ferjekryssingsprosjekt de neste fire åra, sa Sve.

Og fortsatte.

– Terje Tovans uttalelser er det «greinalause satt i system». Aksjonsgruppa kan oppnå at Molde blir sin egen verste fiende når det gjelder samferdselsprosjekt. Vi må huske på at Møreaksen er besluttet av Regjeringen. Trasévalget er tatt. Og beslutninga Regjeringen har fattet om Møreaksen, er basert på vedtak i Molde kommunestyre og vedtak i fylkestinget. Begge organ ønsker Møreaksen. Det Tovan og aksjonsgruppa driver med nå, er direkte ødeleggende, sa Sve for halvannet år siden.

– Jeg har ingen problemer med å si beklager til Terje Tovan for denne uttalelsen, sier Sve i dag.

– Jeg er en politiker som ofte har klare meldinger. Men jeg er også en politiker som evner å innrømme at en kan ta feil. Informasjon som vi har fått det siste året viser at her tok jeg feil, sier Sve.

Midt i mot

Som er forundret over at NHO i Møre og Romsdal fortsatt holder fast ved Møreaksen som trasevalg.

– En samlet transportnæring i fylket går inn for Romsdalsaksen samtidig som at NHO i fylket tviholder på Møreaksen. De snakker altså sine egne medlemmer midt i mot.

Sve mener at både politikerne og næringslivet på Sunnmøre sov i timen da en gikk inn for Møreaksen.

– Det mener jeg en gjorde, meg selv inkludert. Vi så ikke potensialet som lå i å få rustet opp deler av E136 som en del av byggingen av E39. Dessuten hadde vi for lite fokus på bompengene og at en stor del av trafikken fra Ålesund skal forbi Molde. Det betyr at den gjennomgangstrafikken skal være med å finansiere bypakke i Molde. Det blir helt feil, sier Sve.

Som også frykter at ønsket om å bygge en felles bo- og arbeidsmarkedsregion mellom Ålesund og Molde ikke vil bli en realitet som følge av svært høye bompenger.

– Med bypakker rundt Molde og Ålesund pluss bompengene på Møreaksen er de siste tallene jeg har sett en pris på 670 kroner for å kjøre en personbil fra Halsa til Ålesund. Da er det ingen som har råd til å pendle på denne strekningen sier han.

– Men det blir da også bompenger på Romsdalsaksen?

– Ja, det blir det. Men med den løsningen unngår vi at trafikken blir sendt gjennom en bomring rundt Molde, sier Sve.

Som også har begynt å tvile på om pengene til en kryssing av Romsdalsfjorden vil komme som bebuda i 2023.

Tvlier på penger

– Vi ser at Norge går godt. Renta er på vei opp og det er varslet at den statlige pengebruken må ned. Samtidig ser vi kostnadssprekker og utsettelser på blant annet intercity-satsingen på Østlandet. Summen av dette gjør at jeg er i tvil om at en klarer å få på plass penger allerede i 2023. Her ligger det et samfunnsansvar som både jeg, Torgeir Dahl og Helge Orten må ta innover oss, sier Sve.