Den kinesiske mur, Taj Mahal, Machu Picchu, Verona – og Geirangerfjorden. Dette er fem av i alt 1.073 natur- og kulturarvsteder på kloden som har fått verdensarvstatus hos UNESCO. Nå får alle de 1.073 nyte godt av kompetansen til gründerbedrifta Zegeba AS.

Zegeba er en av de nominerte til Årets Nyskaper.

Kontrakt med UNESCO

I konkurranse med aktører fra hele verden har ålesundsbedrifta vunnet en prestisjefull kontrakt med Unesco sentralt.

Zegeba skal lage dataløsninger som skal brukes i innovasjonsprosesser ved alle verdensarvstedene og som kan skreddersys til hvert enkelt tilfelle.

– Det hele lanseres i løpet av året, forteller daglig leder Jørn Klungsøyr.

Unik digitaliseringsplattform

Zegeba har utviklet en digitaliseringsplattform der alt av skjema, sjekklister, arbeidsprosesser bedriftene har internt på papir, i excel, i word osv. kan samles og håndteres ute i felten eller andre steder, enten de jobber på PC, mobil eller nettbrett.

– Her kan de også legge inn bilder og signatur. Du kan ha de mest avanserte skjema du kan tenke deg. Rapporten er ferdiglaget før de forlater båten eller hva det skal være, og det selv om de ikke har hatt nettilgang.

Dette handler om digital mobilitet. Basert på erfaring gjør vi ting verken Google eller andre gjør, sier Klungsøyr.

Bærekraft og turisme

– I Geiranger innebærer dette at systemet kan brukes til å håndtere og rapportere rundt bærekraft og turisme. Dette kan igjen benyttes nasjonalt og globalt.

Vi gir dem verktøy som både kan brukes av lokalt ansvarlig på stedet, for å se status for turisme spesielt i forhold til bærekraftsmål og som forteller hvordan en kan ta dette videre.

Systemet gir en jevning oppdatering og er et verktøy både for å rapportere, forbedre og utvikle turisme. Det sparer tid og penger og er bærekraftig i forhold til miljø og klima.

– Avtalen med UNESCO er for oss en langsiktig og viktig avtale som vil gi ringvirkninger i form av en global tilstedeværelse, fortsetter han.

Bedrifta hadde i 2017 en omsetning på rundt to millioner kroner, har hovedkontor i Ålesund, samt folk i Bergen og Kristiansand.

I 2017 var de fem ansatte. Nå har de som mål å øke fra dagens ni ansatte til 15 i løpet av 2018.

Måtte kommersialisere

Det hele starta med et forskningsprosjekt ved Universitetet i Bergen tidlig på 2000-tallet. der Klungsøyr og medgründer Remi André B. Valvik jobbet med et stort prosjekt omkring datafangst som gjaldt helse- og utviklingsrelaterte forhold i mange land i Afrika og Asia.

– Vi kom til et punkt der vi enten måtte stoppe eller satse kommersielt, forteller Klungsøyr. De bestemte seg for det siste og resultatet ble Zegeba AS med fokus på maritim og marin sektor i Norge.

Zegeba stammer fra det etiopiske språket amharisk og betyr nedtegnelser av en hendelse, sier Klungsøyr som vokste opp i Etiopia.

Store kunder

Vel plassert hos ÅKP på Maritimt Kompetansesenter starta de utvikling av selskapet et års tid før det ble etablert formelt. De fikk pilotkunder som Rolls-Royce og WHO, etter hvert også for eksempel Inmarsat, Lindset Entreprenør, Rostein, Laader Berg på kundelisten i tillegg til Røde Kors og altså nå UNESCO.

Zegeba bidrar med digitaliserte løsninger som UNESCO sjøl skal «rulle ut» blant annet her i Geiranger. Foto: Staale Wattø
– Vi har gjort det enkelt for bedriftene å integrere sine eksisterende system i ett nytt. Det gjør at en raskt kan komme i gang med digitalisering, sier daglig leder Jørn Klungsøyr. Foto: Staale Wattø
– Vi har sterk digitaliseringskompetanse. Det er gledelig å se at vår teknologi fenger og skaper interesse blant nye søkere, sier fra v. Line Skarmyr, Jørn Klungsøyr og Remi André B. Valvik. Foto: Staale Wattø