Fisketorget, som holder til i lokaler like ved Korsatunnelen i Ålesund, er nå inne i sitt første, hele driftsår. Dørene, i splitter nye lokaler, åpnet i juni i fjor.

– Vi føler at vi er i ferd med å etablere oss ordentlig i år, etter et prøve- og feileår i fjor. Nå har vi fått justert oss, og mener vi treffer kundene der både de og vi vil, sier daglig leder for Fisketorget, Anita Rogne.

Girlpower

Rogne, som sammen med Fride Fiskerstrand står som eiere av Fisketorget, har lang erfaring som kokk fra Meny og Sjøbua, blant annet. Mens hun styrer butikken og restauranten, står Fiskerstrand bak selskapets catering-avdeling. I ryggen har de Sjømatkompaniet, en lokal leverandør av alt innen fisk og sjømat.

– Det er veldig viktig for oss å kunne tilby lokale råvarer, og ikke minst ferske råvarer, sier Rogne og Fiskerstrand.

Stolthet

Og akkurat der kommer de to innpå det som de mener er Fisketorgets viktigste «leveregel».

– Ålesund og fisk hører sammen, og det er synd og skam om ikke byen skal ha en egen, frittstående fiskebutikk. Ålesund er tuftet på fisk, og vi vil være med på å gjøre ålesunderne stolte av byens lange fiskeri-tradisjoner, og også oppmerksomme på alt det gode vi finner i havet rett utenfor byen vår. Vi føler på et sterkt ansvar her, sier Rogne.

Fisketorget begynte som et tilnærmet rent fiskeutsalg, med lokaler på Kiperviktorget. Beliggenheten var ikke den beste, og de ønsket å finne på noe nytt. Ideen om å kombinere fiskebutikk med egen restaurant i samme lokalene, tok form.

– Så dukket dette lokalet opp, og ting falt på plass. Nå har vi snart drevet i ett år, og vi føler at vi har funnet vår plass, fortsetter Rogne.

50/50

Mange fiskebutikker har prøvd seg i Ålesund sentrum før, uten å få det til. Rogne og Fiskerstrand tror det å kunne spille på flere strenger, er nøkkelen til å lykkes.

– Nå omsetter vi for rundt det samme i fiskeutsalget og i restauranten. De to samspiller svært godt. Om noen er inne for å spise, går de gjerne innom utsalget før de går hjem, sier Rogne.

– Cateringbiten er også blitt et bein å stå på. Har man vært å handlet her, skjer det at man får mersmak, og bestemmer seg for å handle herfra til et selskap, en bursdag eller en konfirmasjon, sier Fiskerstrand.

– Og vi føler fortsatt at det er mange som ikke har oppdaget oss. Vi får stadig folk inn som sier «Hallo! En fiskebutikk», sier Rogne.

Vil utvikle seg

Sushi er også blitt et viktig produkt for bedriften, som også har et sushi-utsalg på Moa.

– Sushi er blitt mat for alle, liten og stor. Det som er viktig for oss fremover, er å være i stadig utvikling og følge med på trendene innen fisk, for det er liten tvil om at fisk har blitt trendy mat, mener Rogne.

Foruten fast ansatte, har også Fisketorget et godt samarbeid med matfag på Borgund videregående.

– Elevene får prøve seg her hos oss, til glede for begge parter, sier Rogne.

Nå står turistsesongen for dør.

– Vi har mange tilreisende innom oss. De forventer nok et sted som dette i en fiskeby som vår, sier Rogne, som sier at Fisketorget har flere godbiter på lager i fremtiden.

– Men det får vi komme tilbake til.