Ålesund og Sunnmøre er tildelt Norwegian Travel Workshop (NTW), den største og viktigste reiselivsbegivenheten i Norge. Dette ble offentliggjort i dag under årets NTW i Stavanger. Arrangør av konferansen er Innovasjon Norge.

– Det blir en skikkelig eksplosjon av opplevelser, lover reiselivssjef Tom Anker Skrede.

Ikke nok med det. Destinasjon Ålesund og Sunnmøre har fått Innovasjon Norge til å forlenge reiselivskonferansen med halvannen dag.

Fra 1. til 5. april 2019 kommer 800–1000 gjester til Ålesund.

Ros fra ordføreren

– Det var det beste som kunne hende reiselivet i byen og regionen vår, sier ordfører Eva Vinje Aurdal.

Hun roser Destinasjon Ålesund og Sunnmøre for en fantastisk søknad som har fått arrangementet hit.

– Det er viktig hvordan vi ønsker å framstå. Kvaliteten her er alle disse opplevelsene som er helt unik, sier Vinje Aurdal.

Ifølge Skrede manglet det heller ikke på lovord fra reiselivsdirektør Bente Bratland i Innovasjon Norge. De har noe av dette i Stavanger nå, men ikke å langt nær slik Ålesund har tenkt. Nytt neste år blir at Sunnmøre inviterer til «Day of Adventure».

– På grunn av den spennende søknaden ga Innovasjon Norge oss lov til å bygge på arrangementet med halvannen til to dager, forteller Skrede til Sunnmørsposten.

– Fokuset vi setter på opplevelsesaspektet er ganske nytt i denne sammenhengen.

Fullspekket program

– Vi har et fullspekket program. Deltakerne skal få oppleve alt det fantastiske vi har å by på av by, alper, fjorder og kyst.

Noen skal utover til øyene, til kysten, noen skal oppleve kultur i bylandskapet, noen skal på fjelltur, noen skal innover til Stranda, noen skal inn i fjordene.

Det unike er at du kan oppleve alt dette på kort tid. Det er kanskje ikke andre plasser i verden du kan det, fortsetter Skrede.

Skapt for opplevelser

Han forteller at Destinasjon Ålesund og Sunnmøre fikk muligheten til å utvide programmet på bakgrunnen av slagordet «the Adventure Capital of the Fjords» og oversetter det med «Regionen vår er skapt for opplevelser».

Neste år kommer det gjester fra alle verdenshjørner til konferansen.

– Vår jobb er å få dem til å komme hit for å få opplevelsen. Når de først er her selger det seg sjøl.

8000 speeddates

– Halvparten av dem som kommer til konferansen er internasjonale kjøpere og andre halvparten er nasjonale selgere.

Kjernen i arrangementet er speeddating. Det blir ca. 8000 forhåndsbookede møter på 15 minutter hver. Det hele kommer til å foregår i Sparebanken Møre Arena.

Det blir nok litt å holde styr på. Men logistikken for speeddaten tar Innovasjon Norge seg av.

Helårsperspektiv

Reiselivssjefen synes ikke det er noe problem at konferansen skal foregå i begynnelsen av april. Tvert imot.

– Det er kjempebra. Vi har ganske bra trafikk i sommerperioden. Den kommer til å vokse.

Vi trenger å ha helårsperspektiv og fylle på med gjester fra september til mai. Neste år kan vi ha både mer og mindre med snø. Våren er ofte slik at det er både litt høst, vinter og vår. Været er en attraksjon i seg sjøl.

Trenden innen reiseliv nå er at når du kommer hjem fra ferie skal den ha gitt deg påfyll ikke bare av velvære, men noe mer enn bare ferie, noe innholdsmessig påfyll.

Vi får stadig flere henvendelser om å komme hjem til folk som bor her. Vokser du opp i Shanghai er det veldig eksotisk å komme hit og se hvordan folk lever og bor.