Det slår flertallet på Stortinget fast i den nye klimameldingen. Dette er tre år senere enn hva Arbeiderpartiet og den maritime industrien ønsker. De ville ha et forbud allerede fra 2023.

– Det er skuffende at KrF sikrer regjeringen flertall for å utsette dette til 2026. Den maritime industrien mener det hadde vært fullt mulig å gjennomføre dette tidligere blant annet med ettermontere batteripakker i skip som ikke har denne teknologien, sier Aps Else-May Botten til Sunnmørsposten.

KrFs Tore Storehaug er på sin side godt tilfreds med enigheten og viser til at målet om utslippsreduksjoner på 40 prosent ligger fast.

– Denne meldingen er ikke ment å være et veikart for norske utslippskutt, men et grunnlag for forhandlingene som Norge nå skal sluttføre med EU, sier han til NTB, og trekker fram som særlig positivt at det er flertall for at norske verdensarvfjorder skal være fri for utslipp fra cruise- og annen skipstrafikk innen 2026, at det er enighet om en nordisk hydrogenstrategi samt at kollektivtrafikken skal være fossilfri innen 2025.

Botten mener dette er for defensivt.

– Vi burde vært langt mer offensive på dette punktet. Det er ingen som ønsker å se cruiseskip som ligger i Geirangerfjorden og slipper ut mengder med eksosrøyk, påpeker hun.

Opposisjonen på Stortinget er sterkt kritisk til tiltaken som flertallet bestående av Høyre, Frp, Venstre og KrF står bak.

SVs Audun Lysbakken kaller det et klimapolitisk havari.

– Det er utrolig at Venstre styrer etter en klimamelding laget av Høyre og Frp. Og dersom KrF hadde ønsket nye utslippskutt, kunne de heller dannet flertall med oss og resten av opposisjonen, sier han.

Manglende lederskap

MDGs Per Espen Stoknes er like kritisk.

– Klimameldingen lyser manglende politisk lederskap og er en 104 sider lang ansvarsfraskrivelse, sier han til NTB.

Venstres Ketil Kjenseth trekker fram at Stortinget hever ambisjonene fra 35 til 50 prosent kutt fra transportsektoren innen 2030 samt fastslår at «så mye som mulig» av klimaforpliktelsene skal komme i Norge.

– Vi er verdensledende på salg av elbiler, vi har rekordhøye jernbanebevilgninger og vi har satt av 68 milliarder til grønn transport i storbyområdene. I tillegg leder Norge an i det grønne skiftet i skipsfarten, tilføyer Høyres Stefan Heggelund.

Frps Terje Halleland mener det er viktig at Norge fortsatt er sikret adgang til kvotekjøp og «kostnadseffektive klimakutt» i utlandet.

– Vi er også fornøyd med at opptrappingsplanen for biodrivstoff ikke innfører en standard som avskilter tusenvis av eldre biler, sier han.

Else-May Botten (Ap) mener forbudet burde vært innført i 2023, ikke så sent som i 2026. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix