– Vi har kontaktet Fylkesmannen i Møre og Romsdal i forbindelse med denne saken, så vi avventer nå et svar fra dem, sier distriktssjef Jan Kristian Janson i Statens vegvesen til Sunnmørsposten.

– Vi vil videre se på hvilke muligheter vi har til hvordan vi kan løse dette, sier han.

Sist uke var samme etat totalt avvisende til å se etter en løsning for å ivareta amfibiene, med beskjed om at de heller måtte finne seg en anna veg å gå over Hatlaåsen.

Et sørgelig syn

Vårens froske- og paddevandring via Hatlaåstunnelen mot Lerstadvatnet, fikk en sørgelig stopp inne i den renoverte tunnelen, der Aud Wiklund har funnet døde padder og frosker i hopetall. Sikringsarbeidet utført av Statens vegvesen har gjort tunnelen bedre for mennesker, men så knusktørr at amfibiene dør av uttørking før de kommer seg gjennom.

Ferist

Feltbiolog Dag Holtan har i Sunnmørsposten foreslått at Statens vegvesen om sommeren etablerer verdens første «amfibie-ferist» foran tunnelåpninga på Lerstadsida, slik at amfibiene ikke roter seg inn i den tørrlagte tunnelen, men holder seg til området rundt Lerstadvatnet som er artens naturlige biotop.

– Her har Statens vegvesen mulighet til å bli internasjonalt kjent, med kreative løsninger, uttalte Holtan. Er ikke det noe å smykke seg med for Statens vegvesen?

– Jeg har ikke tenkt på det. Men hvis dette er noe som kan fungere, så er jo det artig!

– Hvor opptatt er Statens vegvesen av å ta hensyn til dyreliv i forbindelse med ulike vegprosjekt?

– Det er selvfølgelig viktig. Særlig hvis arter er fredet. Ett eksempel er Litlevatnet i Volda, der det er bygget paddetunnel, påpeker han.

Ikke oversikt

Sunnmørsposten kjenner til at det er gjort tiltak blant anna for hubro og padder i Møre og Romsdal. Hvor mye penger Statens vegvesen bruker på tiltak for dyrevelferd, har Janson ikke oversikt over.