– Vi har kontaktet Fylkesmannen i Møre og Romsdal i forbindelse med denne saken, så vi avventer nå et svar fra dem, sier distriktssjef Jan Kristian Janson i Statens vegvesen til Sunnmørsposten.
– Vi vil videre se på hvilke muligheter vi har til hvordan vi kan løse dette, sier han.
Sist uke var samme etat totalt avvisende til å se etter en løsning for å ivareta amfibiene, med beskjed om at de heller måtte finne seg en anna veg å gå over Hatlaåsen.
Et sørgelig syn
Vårens froske- og paddevandring via Hatlaåstunnelen mot Lerstadvatnet, fikk en sørgelig stopp inne i den renoverte tunnelen, der Aud Wiklund har funnet døde padder og frosker i hopetall. Sikringsarbeidet utført av Statens vegvesen har gjort tunnelen bedre for mennesker, men så knusktørr at amfibiene dør av uttørking før de kommer seg gjennom.
Kan redde frosk og padde
Ferist
Feltbiolog Dag Holtan har i Sunnmørsposten foreslått at Statens vegvesen om sommeren etablerer verdens første «amfibie-ferist» foran tunnelåpninga på Lerstadsida, slik at amfibiene ikke roter seg inn i den tørrlagte tunnelen, men holder seg til området rundt Lerstadvatnet som er artens naturlige biotop.
– Her har Statens vegvesen mulighet til å bli internasjonalt kjent, med kreative løsninger, uttalte Holtan. Er ikke det noe å smykke seg med for Statens vegvesen?
– Jeg har ikke tenkt på det. Men hvis dette er noe som kan fungere, så er jo det artig!
– Hvor opptatt er Statens vegvesen av å ta hensyn til dyreliv i forbindelse med ulike vegprosjekt?
– Det er selvfølgelig viktig. Særlig hvis arter er fredet. Ett eksempel er Litlevatnet i Volda, der det er bygget paddetunnel, påpeker han.
Amfibienes dødstunnel
Ikke oversikt
Sunnmørsposten kjenner til at det er gjort tiltak blant anna for hubro og padder i Møre og Romsdal. Hvor mye penger Statens vegvesen bruker på tiltak for dyrevelferd, har Janson ikke oversikt over.