– For ungdom er mye fisk vanskelig, kjedelig eller dyrt, sier Øystein Hagen i Æra Strategic Innovation.

Noen har prøvd å å være kul og lage laksepølser og tacofisk – uten å lykkes.

– Folk har sterke bilder og assosiasjoner til hva pølser er. Noe som forsøker å legge seg tett opptil, men likevel ikke er det samme – typ pølser som smaker fisk – risikerer å ikke slå an. Da må man kanskje heller forsøke å skape en ny og egen kategori, mener Hagen.

På The Next Wave var det også smaksprøver av snacks laga av tang. Sunnmørsposten tar Øystein Hagen med for en smakstest.

– Dette smaker jo omtrent som saltstenger, bare litt mer klissete, sier han om den ene typen. Etter å ha prøvd alle fire, er dette konklusjonen:

– En spennende råvare absolutt, personlig tenker jeg at dette per nå ligner på chips, men uten å være det. Og da vil jeg heller ha chips. Det kunne kanskje smakt enda mer tare og tang, det kunne vært kult, å kjøre den helt ut for å «slippe» å konkurrere med chips, sier han.

Kan miste en generasjon ungdommer

En tilnærma full sal hørte foredraget hans på The Next Wave på Giske.

Ifølge tall fra analysebyrået GfK, spiser personer under 50 år spiser atskillig mindre fisk enn før. Nedgangen fra 2012 til i fjor var på nærmere 30 prosent.

– Hva er det som skjer? Vi holder på å miste en generasjon, sa Hagen til deltakerne på The Next Wave.

Selv om fagfolk sier at fisk er sunt, kan internett-generasjonen lett havne i et ekkokammer med helt andre «sannheter».

– Vi gjennomførte et forsøk der vi i løpet av to uker bare gikk inn på nettsaker som påstår at laks er giftig og slike ting. Etter to uker var vi i et vanntett ekkokammer både på Google og Facebook, forteller han og syns det hele var ganske skremmende.

– Og hvem er egentlig dagens ungdom? Hele prosjektet deres er å finne ut hvem de er. Mat handler om identitet. Noen kaller seg kanskje ikke veganer men fleksiterianer. En fleksiterianer er en veganer med dårlig selvdisiplin, men som ønsker å fortelle andre hvem han eller hun egentlig vil være, forteller Hagen noe spøkefullt.

Dette kan gjøre fisk mer fristende

Hva kan gjøre fisk mer fristende, da? Fiskerinæringa var sjølsagt interessert i svaret han hadde å komme med.

– Fisk har i mine øyne fortsatt en vei å gå på merkevarebygging og produktutvikling. Mange unge syns at fisk er kjedelig og vanskelig, og i tillegg også dyrt. Og selv om vi ofte har et bilde av hvordan vi har lyst til å være – spise sunt for eksempel – så krasjer dette med hverdag, lyst, tid og prioriteringer, sier Hagen og mener han her har kommet til kjernen av det hele:

– Vi må gjøre fisk enkelt, digg, eller billig – minst en av delene, mener han. Sunt holder ikke lenger aleine.

Glad for tilbakemelding

Det er nettopp for å få slike tilbakemeldinger at vi har laget disse smaksprøvene, svarer sier Annelise Chapman i selskapet Tango Seaweed. De er nå i en testfase med bruk av tang og tare i mat.

– Tangchipsen må få sin egen identitet, sier hun og er dermed delvis enig Hagen. – Samtidig må ikke smaken være for fremmed.