Selv om staten over Nasjonal Transportplan (NTP) har bevilga seks milliarder kroner til oppstart av Møreaksen, vil Frank Sve (Frp) sette foten ned for store riksvegprosjekt. For regjeringa har kommet med krav til fylkesvegene, men hvor er pengene?

– Helge Orten og regjeringa har kommet med pålegg til fylkene om å sikre tunnelene bedre. Også mitt parti har vært med og stilt krav. Møre og Romsdal har ingen sjanse til å oppfylle tunnelsikringsforskriftene uten at vi får mer penger. Vi trenger 5-6 milliarder kroner til tunneler, bruer og kaier, sier Frank Sve til Romsdals Budstikke.

Firefelts veg i Molde er han spesielt kritisk til.

Det eneste han kan love nå, er det som er inne i Nasjonal Transportplans første del: Betna-Stormyra på E39, krabbefelt opp Ørskogfjellet, utbedringene på E136 gjennom Romsdalen og Lerstadvegen i Ålesund. Investeringsplanene for fylket blir sak når fylkespolitikerne møtes i plannemnd for samferdselsutbygging, der Sve er leder. Neste møte der er 22. mai.

– Presse våre egne politikere

Til Sunnmørsposten sier Sve at han vil presse både egne Frp-politikere og andre.

– Jeg sier dette for å presse både våre egne politikere og resten av Stortinget til å faktisk begynne å prioritere. Vi kan ikke bygge gigantprosjekt og så nekte å vedlikeholde det som er, sier Sve.

Han ramser opp: Tunnelforskrifta koster fylket 2,5 milliarder. Ny miljøteknologi på ferjene koster fylket 1,5 milliarder i ferjekaier, og ferjedrifta øker med 100 millioner kroner i året. Og så er det behov for nye bruer, ikke minst Nerlandsøybrua og Remøybrua.

– Med press i krona blir det trolig knappere ramme i statsbudsjettet, legger han til.

– Fylket må nå være tydelig på hva vi vil prioritere – og synliggjøre mer tydelig hvilke utfordringer vi har i Møre og Romsdal, og at vi vil skubbe på gigantprosjekta, sier Sve