Godtar maksimum ett år

Tidligere er det hevdet at vedtaket vil forsinke pakken med tre år. Nå jobber gruppa med et mål om å klare det på ett.

– Dette er et tydelig politisk signal. Vi vil ikke ha flere år med forsinkelser, sa Tore Johan Øvstebø (KrF).

600 millioner?

Noe som med sikkerhet vil føre til budsjettsprekk, er om tunnelen må bygges med to løp, ikke ett. Ifølge vegvesenet vil to løp koste en milliard.

– Dette er ikke et spørsmål om kapasitet, mer om sikkerhet og prognoser, sa avdelingsdirektør Kjetil Strand fra Statens vegvesen region midt.

Hvem skal eie vegen?

Et annet moment som må avklares, er hvem som skal eie vegen: Fylket eller kommunen?

– Vi har ingen ønsker om å eie denne vegen, for vi vet hva det koster å drifte en tunnelveg, sa Gry Halvorsen, rådgiver i fylkeskommunen. Ifølge saksutredningen koster det 4 millioner i året. Videre er det ikke avklart om fylket vil stille som garantist for bypakken.

Er tunnel et miljøtiltak?

Både fylket og vegvesenet kritiserte at en uheldig effekt av tunnelen vil være at flere bruker bilen. Derfor bør pakken, øke med 200 millioner til miljøtiltak. Mens Ålesundpolitikerne mener tunnelen vil gjøre det lettere for syklister og gående i sentrum, lurte fylkesordfører Jon Aasen på om det var ønsketenkning at man ville få til mindre trafikk med tunnel.

– Hvordan skal vi finansiere bedre kollektivtrafikk hvis flere tar bilen? En biltunnel er for bilen, sa Aasen.

Bekymra for NTP-status

Avdelingsdirektør Kjetil Strand i vegvesenet er bekymret for at tiden nå går, mens man helst skulle kommet i gang med andre tiltak for Ålesund, som Lerstadvegen og Blindheimstunnelen, som begge er i Nasjonal transportplan.

– Hvis tiden går, kan de forsvinne ut av NTP, sier han.

Øystein Tvedt (H) er optimistisk etter møtet.

– Den viktigste avklaringen er at vi faktisk kan gå videre med den nye bypakken og nytt vedtak allerede neste år. Det er veldig positivt, sier han.

– Vi har samme mål, sa ordfører Eva Vinje Aurdal (Ap), som understreka at Brosundtunnelen betyr mye for Ålesund. Foto: SOFIE SVANES FLEM