Kolbjørn Rørstad går hardt ut i et åpent brev til Statens vegvesen.  Han har sett seg lei på det han opplever som treig og til dels unødvendig kolonnekjøring i Ellingsøy-, Valderøy- og Innfjordtunnelen.

«Det er provoserende når det er flere personer og mere utstyr i sving for å dirigere og lede trafikken enn det er arbeidere og utstyr i sving i tunnelene», skriver han i dette leserinnlegget.

– Jeg og flere til stusser. Enkelte ganger har vi kjørt kolonne, uten at jeg har kunnet se spor av arbeid i det hele tatt, sier han til Sunnmørsposten.

Har enkle forklaringer

– Når folk først ser at vi står med svære maskiner utenfor tunnelen, for senere å knapt nok se oss når de kjører gjennom, har det naturlige forklaringer. Det sier prosjektleder Arne Ola Stavseng, i Statens vegvesen til Sunnmørsposten.

Han trekker fram at over halvparten av arbeidet er elektroarbeid. Dessuten har arbeiderne, som teller over 40 stykker i Ellingsøytunnelen, utført arbeid under veien. Stavseng avviser kontant at vegvesenet arbeider på lavgir, og har skrevet et motsvar som imøtegår Rørstads påstander.

«Det stemmer ikke at vi har flere til å dirigere trafikken enn arbeidere i Ålesundstunnelene. I løpet av en kveld og natt har vi 12 personer som dirigerer trafikken og 80-90 arbeidere i alle tre tunnelene», skriver han.

Stavseng legger til at det å jobbe i tunnel skiller seg fra andre anlegg, da man hele tiden må renovere underveis, noe som krever arbeidsinnsants.

– Rekordraskt arbeid

Stavseng opplyser at tunnelarbeidet går unna.

– Jeg tør påstå at vi knapt har sett tunnelprosjekter som har gått raskere enn det vi ser nå, i Midt-Norge.

Som en del av anbudskonkurransene ble entreprenørene utfordret ikke bare på pris, men også raskhet.

– Dette fordi vi ønsker å  gi tunnelen tilbake til publikum så fort som mulig.

Nå er Ellingsøy- og Valderøy tunnelen åpen fra 06 til 20. Gjennom natta er det kolonnekjøring med alt ifra 20 minutt til en times ventetid.

Gir ros i tillegg

Rørstad er kommunestyrerepresentant for Tverrpolitisk liste for Giske. Han understreker at han ellers er fornøyd med vegvesenet:

– De har holdt tidsplanene, og de var flinke til å involvere politikere og publikum i planleggingsfasen.

Lokalpolitikeren roser opplegget med dagåpne tunneler og forutsigbar stenging på kveld. Likevel kjøper han ikke Stavsengs argumenter fullt ut.

– Når han påstar at det har vært arbeid samtidig som tunneler har stått tomme, kan han ikke være helt oppdatert.

Stavseng svarer at han ikke kjenner seg igjen i dette.

Etter planen tidsmessig?

Tunnelarbeidene i både Ellingsøy- og Valderøytunnelen skal være ferdig i desember i år.

– Kommer dere i mål?

– Ja.

Investeringer i Ellingsøy- og Valderøytunnelen, ca 490 mill. kr:

  • Kameraovervåkning med automatisk hendelsesdetekering gjennom hele tunnelen (ITV med AID og høyttaleranlegg).

  • Forbedret belysning i indre sone.

  • Nye variable skilt gjennom tunnelen, (kan senke farten ved behov).

  • Sammenhengende ledelist (LED) gjennom hele tunnelen.

  • Streknings-ATK (fotobokser).

  • Bedre brannventilasjon (flere vifter), økte brannkrav pga. trafikkvekst.

  • Nye større tekniske bygg, med nye trafoer.

  • Nytt nødstrømsanlegg.

Godøytunnelen ca. 400 mill.kr

  • Helt nytt elektroteknisk utstyr.

  • Ny vann- og frostsikring i 70-80% av lengden.

  • Havarinisjer og snunisje.

  • Nye større tekniske bygg, med nye trafoer

  • Kameraovervåkning (AID) og bedre belysning.

  • Gjennomgående bankett og betongrekkverk gjennom hele tunnelen.

Kilde: Statens vegvesen