– Det er jo veldig spesielt.

Rektor Tore Huse ved Hessa barneskole rister oppgitt på hodet. Til høsten blir de 371 elever på skolen som opprinnelig er bygd for 180. Midt i plana ruver ein stor brakke, som snart skal bygges ut.

– Brakkene har beregna kapasitet til 50 og 70 elever. Snart skal den eine få en etasje til. Da får vi kapasitet til 370 elever totalt. Da får vi akkurat nok klasserom, sier Huse.

Inntil videre.

Sprenger prognosene

Vekst: Siden 2011 har elevtallet vokst med 100 elever. – Et lokalsamfunn på snart 4.200 innbyggere sokner til denne skolen, sier rektor. Foto: STAALE WATTØ

Ifølge den siste prognosen som Ålesund kommune laget skulle det for kommende skoleår være 356 elever ved skolen. Denne er allerede sprengt.

– Det vi forholder oss til er elevtalla vi ser hvert år. Prognosen sier at vi vil stabilisere oss på rundt 350, det er på ville veger, sier rektoren, som tror elevtallet vil stabilisere seg på rundt 400.

Bystyret 22. mars vedtok at den nye skolen skal bygges i løpet av denne økonomiperioden, med oppstart i 2021 og ferdigstillelse i 2023.

– Nå har vi i alle fall en dato å forholde oss til. Samtidig skal vi overleve de neste fem åra.

Kreative løsninger

Skolen får nok klasserom, men mangler det meste anna.

Spredt: For at barna skal ha nok areal å boltre seg på i friminuttene, spres de på alle tilgjengelige områder. Det krever flere vakter. Her er den eineste lekeplassen for elevene. Foto: Marius Simensen

– Vi har ikke bibliotek eller musikkrom. Vi mangler rom til spesialundervisning, har ikke nok toaletter, ikke toaletter eller arbeidsplasser til ansatte, og ingen ting er universelt utforma. Av grupperom står seks igjen, og disse brukes av alle, ramser Huse opp.

Gymsalen, det største rommet, er på størrelse med ei litt for lita volleyballbane. Her er det ikke plass til alle, så alle fellessamlinger må tas utendørs, sier rektoren.

Et naust og uteklasserom brukes i gym, naturfag og anna. Alt tilgjengelig område rundt skolen, i tillegg til nærområdet, brukes.

– Vi må ha mange flere vakter ute i friminutta, slik at barna kan spres, sier han.

Det blir mange kreative løsninger, bekrefter ansatte på lærerrommet.

– Vi er overalt! sier SFO-leder Vibeke Tverdal. SFO har ikke eget lokale, men holder til på skolekjøkken og i andre ledige rom. Som alle andre.

– Vi er overalt: SFO-leder Vibeke Tverdal og administrasjonskonsulent Line Standal på Hessa skole. Foto: Marius Simensen

– Vi har til og med brukt handikaptoalettet, sier administrasjonskonsulent Line Standal.

Oppgitt FAU-leder

– Det har vært klart siden 2012 at den opprinnelige skolen har vært for liten. Det har vært endringer og ombygginger hvert år de siste fem årene, og 70 prosent av utearealet er nå borte. Nå er vi i gang med brakkeutbygging nummer tre, sier FAU-leder Geir Aksel Hagen.

Også byggeaktiviteten fører utfordringer, forteller han.

– Nå opplevde vi at brakken blei utsatt for lekkasje, fordi de lot arbeidet med taket stå uferdig over helga mens det regna, sier Hagen.

– Dette er noe politikere og kommunen har visst om lenge. Det er ikke snakk om å få det fint eller flott. Her er det snakk om å få tak over hodet.

– Følger opp bystyrevedtak

Bjørnar Helland i Ålesund kommunale eiendom (ÅKE) sier de samarbeider med rådmannen om å følge opp bystyrevedtaket om midlertidige skolelokaler og skoleutbygging.

– Vår oppgave er å skaffe midlertidige arealer til veie. Det velges gjort ved et påbygg på eksisterende moduler, som er vurdert som totalt sett best i forhold til å samtidig skulle ha skoledrift. Vi mener å ha fått indikasjoner på at tiltaket nå vil dekke behovet fram til utvidet skole er etablert, sier Helland. Han sier at prognosene er et samarbeid med administrasjonen, som har best oversikt over befolkningsprognoser.