– Ekornes har høy standard og er en attraktiv merkevare. Konsernet er sterkt og vi er imponert over ledelsen, kunnskapen hos ansatte og hvor høyt de elsker arbeidsplassen sin. Det viser at de ikke bare tenker produkt, men også mennesker, sier Ruihai Zhao til Sunnmørsposten.

I en pressemelding sier Zhao at de ønsker å ivareta verdien som liggeri Ekornes-navnet og selskapets kjente merker.

– Vi har stor tro på å videreføre Ekornes' kultur og samarbeidet med de ansatte. Vi har ikke tro på å flytte produksjonen av internasjonale merkevarer til Kina. Vi anerkjenner at de ansatte har spilt en nøkkelrolle i selskapets suksess. Vi er opptatt av kontinuitet i bedriftskulturen og vil ivareta den gode relasjonen til de ansatte.

– Hvilke planer har dere for Ekornes?

– Vi vil øke den globale omsetningen og vi vil øke investering i utvikling i Norge og styrke merkevaren. Vi er stolte av å kunne indtrodusere Ekornes sine produkter til det sterkt voksende kinesiske møbelmarkedet. Vi har samarbeidet med skandinaviske møbeldesignere i mer enn 20 år, og Ekornes vil ytterligere styrke vår skandinaviske profil, sier Zhao.

Han mener de ansatte ikke har grunn til å frykte for sine arbeidsplasser.

– Det eneste de kan forvente er en sterk økning i produksjonen. Og det er vel gledelig? smiler han.